@article { author = {Nejati, Vahid and Shahidi, Shahriar and Shiri, Esmail and Khoshhalipanah, Marziyeh and Khoshhalipanah, Maryam}, title = {Comparing explicit and implicit memory in children with attention deficit- hyperactivity disorder and matched typical developing children}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {10}, number = {1}, pages = {131-138}, year = {2014}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v10i1.913}, abstract = {Introduction: Children with attention deficit hyperactivity disorder have problem in sustain attention that is necessary for learning. The purpose of present study is comparing explicit and implicit memory in children with attention deficit disorder and typically developing children. Material and Methods: In present cross sectional study, fifteen children with attention deficit disorder compared with fifteen typically developing children in Abarkouh city (Yzad, Iran). Children should be recalled auditory presented word immediately and after a delay for explicit memory and recognize presented words that merged with non presented word for implicit memory. T- Test and ANOVA were used for analysis.Findings: Results show that children with ADHD have lower performance than typically developing children in explicit memory task (P=0.041) Implicit memory task performed similarly in both groups (P=0.343).  Conclusion: Children with ADHD have deficit in explicit memory. We propose that education and rehabilitation strategy should be based on implicit learning.Key Words: Explicit Memory, Implicit Memory, Attention Deficit Hyperactivity Disorder}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه حافظه صریح و ضمنی کودکان با اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی و همتایان عادی}, abstract_fa = {مقدمه: حافظه صریح بیش از حافظه ضمنی به منابع توجهی نیاز دارد. هدف این پژوهش مقایسه حافظه صریح و ضمنی کودکان مبتلا به اختلال کم­توجهی- بیش­فعالی و کودکان با تحول طبیعی است.مواد و روش­ها: پژوهش مقطعی مقایسه­ای در 15 دانش­آموز مبتلا به اختلال کم­توجهی- بیش­فعالی و 15 دانش­آموز سالم از مدارس شهرستان ابرکوه انجام شد. برای حافظه صریح لیست کلمات به فرد ارائه می­شد و فرد باید کلمات شنیده شده را یکبار بدون تأخیر و یک­بار با تأخیر بیان می­کرد. برای حافظه ضمنی نیز باید لغات شنیده شده را از بین لغات ارایه شده مشخص نماید. جهت تحلیل داده­ها از آزمون­های تی مستقل و تحلیل واریانس دو عاملی استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که کودکان مبتلا به کم­توجهی- بیش­فعالی در حافظه صریح عملکرد پایین­تری نسبت به کودکان سالم دارند (05/0P<). همچنین در حافظه ضمنی، تفاوتی درعملکرد کودکان کم­توجه- بیش­فعال و سالم یافت نشد(05/0P>).نتیجه­گیری: کودکان با کم­توجهی- بیش­فعالی در حافظه صریح نقص دارند. پیشنهاد می­شود رویکردهای توانبخشی و آموزشی، حافظه ضمنی را برای مداخلات کودکان کم­توجه- بیش­فعال به کار گیرند. کلید واژه­ها: حافظه صریح، حافظه ضمنی، اختلال کم­توجهی- بیش­فعالی}, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16801.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16801_72ebfb3f8a8b600cc497ced72771508a.pdf} }