@article { author = {Zamani Sani, Seyed Hojjat and Farsi, Alireza and Abdoli, Behrouz}, title = {Effect of different speeds of motor mental imagery on performance}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {9}, number = {8}, pages = {1189-99}, year = {2014}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v9i8.1281}, abstract = {Introduction: The aim of this study was to investigate the effect of slow and real motor mental imagery speeds on performance. Materials and Methods: Thirty participants were assigned to one of the following groups: 1) low speed imagery, 2) real speed imagery and control group without imagery. After the pre-test, 3 sessions of imagery training including 30 trails of football dribbling were performed by participants. After the third session of imagery, participants performed a retention test. Results: Results showed that both low speed and real speed imagery decreased the time of performance and there was no significant difference between groups in performance error. Conclusion: Based on the findings of the present study, the assimilation effect was not proved in our study. It seems that the decrease of imagery speed in beginners lead to more attention on cognitive elements of movement and resulted in better performance. Keywords: mental imagery, motor imagery, imagery timing, imagery speed}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر سرعت‌های مختلف تصویرسازی ذهنی حرکت بر عملکرد}, abstract_fa = {مقدمه: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر سرعت‌های آهسته و واقعی تصویرسازی ذهنی حرکت بر عملکرد بود. مواد و روش‌ها: بدین منظور 30 شرکت کننده در سه گروه تصویرسازی با سرعت آهسته، تصویرسازی با سرعت واقعی و کنترل بدون تصویرسازی تخصیص داده شدند. تکلیف شامل دریبل توپ فوتبال بود. بعد از انجام پیش آزمون، سه جلسه تمرین تصویرسازی حرکت (هر جلسه 30 کوشش) انجام شد. بعد از جلسه سوم تصویرسازی آزمون یادداری انجام شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که هر دو نوع تصویرسازی با سرعت آهسته و زمان واقعی منجر به کاهش زمان اجرا شد، ولی تفاوتی در خطای اجرا مشاهده نشد.  بحث: با توجه به نتایج تحقیق اثر همگون سازی مورد تأیید قرار نگرفت. به نظر می‌رسد در افراد مبتدی کاهش سرعت تصویرسازی منجر به تمرکز توجه بیشتری روی مؤلفه‌های شناختی حرکت و در نتیجه بهبود اجرا شده بود. کلید واژه‌ها: تمرین ذهنی، تصویرسازی حرکتی، زمانبندی تصویرسازی، سرعت تصویرسازی}, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16781.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16781_b4476d2d7ac1d0ba8fbb74ed1c44ad70.pdf} }