@article { author = {Kamali, Mohammad and dastgheibi, Seyed Mohammad reza and chabok, Ali and Dadgoo, Mahdi and Ghanaatian, Sara}, title = {Physiotherapy students’ experiences from clinical education processes: a qualitative study}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {9}, number = {5}, pages = {818-832}, year = {2014}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v9i5.1092}, abstract = {Abstract Introduction: today the position of clinical education in training of physiotherapy students is becoming more prominent. Proper planning for students’ clinical training requires accurate understanding about students’ experiences. The aim of this study was obtaining a better understanding about physiotherapy students’ experiences of the ongoing processes in clinical education. Method: twenty-one final year physiotherapy students in bachelor level selected by purposeful sampling and invited to this qualitative study. Data collected through five Focus Group Discussions (FGD) and Colaizzi analyzing method was used in analysis of data. Validity of the findings based on data triangulation method. Results: after data analysis and classification of Codes, four themes emerged: “clinical education and evaluation”,” clinical learning”,” patient admission”,” student relationships in environment”. In this study, participants emphasized on some issues such as, patient shortage in number and diversity, non-Implementation of clerkship education headlines and large population groups. Conclusion: lack of attention to current processes in clinical education influences the students’ clinical experiences. Therefore, improvement of clerkship processes providing the more effective clinical experience. Providing adequate patients diversity in clinical education sites, increase the practical and clinical courses, greater and more practical emphasis on better implementation of clinical education headlines and balancing of clinical groups’ size may be helpful in order to enhance the clinical experience richness for students. Keywords: Clinical Education, Physiotherapy Students, Clinical Education Processes, Lived Experience.}, keywords = {}, title_fa = {تجارب دانشجویان فیزیوتراپی از فرایندهای آموزش بالینی: مطالعه کیفی}, abstract_fa = {مقدمه: امروزه جایگاه آموزش بالینی در تربیت دانشجویان فیزیوتراپی بطور فزاینده‌ای در حال برجسته‌تر شدن است. برنامه‌ریزی صحیح در تربیت بالینی دانشجویان مستلزم کسب شناختی درست از تجارب دانشجویان می‌باشد. این پژوهش با هدف کسب شناختی بهتر از  تجارب دانشجویان فیزیوتراپی از فرایندهای جاری در دورة آموزش بالینی انجام پذیرفته است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه کیفی، 21 نفر از دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی فیزیوتراپی بصورت نمونه‌گیری هدفمند به مشارکت در پژوهش دعوت و اطلاعات از طریق پنج جلسه بحث گروهی متمرکز جمع‌آوری شد. از روش کلایزی به عنوان راهنمای تجزیه و تحلیل استفاده و روایی یافته‌ها به روش مثلث‌سازی داده‌ها تأمین گردیده است. یافته‌ها: پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها و طبقه‌بندی کدها، چهار مضمون شامل «آموزش و ارزشیابی بالینی»، «یادگیری بالینی»، «پذیرش بیمار» و «ارتباطات کارآموز در محیط» پدیدار گشت. مشارکت‌کنندگان طی این مطالعه بر مواردی مانند تعداد و تنوع کم بیماران، عدم اجرای سرفصل‌های کارآموزی و جمعیت زیاد گروه‌های کارآموزی تأکید داشتند. نتیجه‌گیری: بی‌توجهی به فرایندهای جاری در آموزش بالینی، تجربة بالینی کارآموز را متأثر می‌سازد لذا بهبود فرایندهای کارآموزی، تجربة بالینی موثرتری را فراهم می‌آورد. بالابردن غنای تجربة بالینی کارآموزان با تأمین تنوع کافی بیمار در کارآموزی‌ها، افزایش دورة آموزش عملی و بالینی، تأکید بیشتر و عملی بر اجرای بهتر سرفصل‌های کارآموزی، تعدیل جمعیت دانشجویان در کارآموزی برای اثربخش‌تر شدن کارآموزی‌ها پیشنهاد می‌گردد. کلید واژه‌ها: آموزش بالینی، دانشجویان فیزیوتراپی، فرایندهای کارآموزی. تجربه زیسته}, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16747.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16747_dd8fecdde0f97273f6a1c36fbef3bf50.pdf} }