@article { author = {Jalil-Abkenar, Seyed Somaye and Ashori, Mohammad and Hasanzadeh, Saied}, title = {Comparing auditory perception in children with cochlear implant, hearing aids and normal hearing}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {9}, number = {4}, pages = {-}, year = {2013}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v9i4.1035}, abstract = {Abstract  Introduction: Hearing impairment affects all aspect of individual life, especially auditory perception, while use of cochlear implant or hearing aids has been associated with appropriate effects in auditory performance. The aim of the present research was to comparing auditory perception in children with cochlear implant, hearing aids and normal hearing in Tehran province.Materials and Methods: In this analytic and comparative research, were participated 60 male children aged 5–7 years. They were divided into three groups and each group was consisted 20 children. First and second group were selected, ordinarily, from children with cochlear implant and hearing aids by in available method; while that third group were selected from children with normal hearing by randomly method. The instruments of this research were Raven intelligence test and Categories of Auditory Performance scale (CAP). The obtained data were statistically analyzed by one-way ANOVA and Post-Hoc Scheffe in SPSS16 software.    Results: There was a significant difference between scores mean of auditory perception in three groups (F (2, 57) = 42.99, P<0.0005). The scores mean of auditory perception in normal hearing children was more than children into other groups, significantly (P<0.0005). Also, scores mean of auditory perception in children with cochlear implant was more than children with hearing aids, significantly (P<0.002). Conclusion: Auditory perception in children with normal hearing was better than children with cochlear implant or hearing aids. Since, use of cochlear implant and hearing aids led to improvement of auditory perception in deaf children. Therefore, require unique rehabilitation program in order to achieve more development auditory performance skill of children with cochlear implant or hearing aids. Keywords: auditory perception, cochlear implant, hearing aids, deaf children}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه ادراک شنیداری کودکان کاشت حلزون شده، دارای سمعک و کودکان با شنوایی طبیعی}, abstract_fa = {چکیدهمقدمه: آسیب شنوایی تمام جنبه‌های زندگی فرد، به ویژه ادراک شنیداری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در حالی که استفاده از کاشت حلزون یا سمعک، تأثیر مطلوبی بر  عملکرد شنیداری دارد. هدف این پژوهش، مقایسه ادراک شنیداری کودکان کاشت حلزون شده، دارای سمعک و کودکان با شنوایی طبیعی در شهرستان‌های تهران بود.مواد و روش‌ها: در این پژوهش تحلیلی و مقایسه‌ای 60 پسر 5 تا 7 سال شرکت کرده بودند. آنها به سه گروه 20 نفری تقسیم شدند به نحوی که گروه اول و دوم به ترتیب از کودکان کاشت حلزون شده و دارای سمعک بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده بودند؛ در حالی که گروه سوم، شنوایی طبیعی داشتند و به روش تصادفی انتخاب شده بودند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش آزمون هوشی Raven و مقیاس تعیین سطح عملکرد شنیداری بود. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی Scheffe در نرم‌افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شد. یافته‌ها: اختلاف میانگین ادراک شنیداری بین گروه‌های مورد مطالعه معنی‌دار بود (0005/0P< و 99/42= (57 و 2)F). میانگین نمرات ادراک شنیداری کودکان با شنوایی طبیعی به طور معنی‌داری بیشتر از دو گروه دیگر بود (0005/0P<). همچنین میانگین نمرات ادراک شنیداری کودکان کاشت شده به طور معنی‌داری بیشتر از کودکان دارای سمعک بود  (002/0P<).نتیجه‌گیری: کودکان با شنوایی طبیعی، ادراک شنیداری بهتری از کودکان کاشت حلزون شده و دارای سمعک داشتند ولی از آن جایی که استفاده از کاشت حلزون و سمعک نیز منجر به بهبود ادراک شنیداری کودکان ناشنوا شد. بنابراین به برنامه توانبخشی ویژه‌ای نیاز است تا تحول بیشتری در مهارت ادراک شنیداری کودکان کاشت حلزون شده یا دارای سمعک ایجاد شود.کلید واژه‌ها: ادراک شنیداری، کاشت حلزون، سمعک، کودکان ناشنوا}, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16727.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16727_57b48031ccf5288e4cac89edf5931524.pdf} }