@article { author = {Bahrami, Fatimah and Movahedi, Ahmadreza and Marandi, Seyed Mohammad and Safavi, Shila and Molakarimi, Zahra}, title = {The effect of training two selected karate-hand techniques on hand stereotypic movements in autistic boy (Case study)}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {9}, number = {3}, pages = {387-398}, year = {2013}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v9i3.814}, abstract = {Introduction: Stereotypy is one of the main features of children with autism. These behaviors are associated with deficit in learning processes, social skills acquisition, increased family stress, and self-injuries behaviors. The purpose of the present study was aimed to investigate the effectiveness of two selected Karate-hand techniques on hand stereotypic movements in a boy with autism. Materials and Methods: The participant was a 10 years old boy with autism. He asked to take part in some exercise sessions. The exercise phase was preceded and followed by some baseline phases. In baseline phases, the participant did not receive any exercise. Change in the frequency of stereotypic hand movements was assessed by observations during 15 minute periods immediately before and after exercise while participant engaged in routine classroom activities. Observations also occurred in the same time periods on no-exercise days during all phases. Results: Results showed that training two karate hand techniques led to reduction of 44.12 percent in stereotypic hand movements in subject. Conclusion: The present study showed that training two karate hand techniques might reduce the stereotypic hand movements in a child with autism. Since the result has came out from a single case study, it could be suggested that more experimental studies can be carried out on autistic participants to investigate whether this technique effect on hand movements. Keywords: Zuki, Gedan barai, Karate, Autism, Stereotypic movement}, keywords = {}, title_fa = {تاثیر تمرین دو تکنیک دست در کاراته برکاهش حرکات کلیشه‌ای دست یک پسر اتیستیک خاص: پژوهش موردی}, abstract_fa = {مقدمه: رفتارهای کلیشه‌ای یکی از ویژگی‌های مهم کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم (Autism) می‌باشد. این رفتارها با نقصان در فرایند یادگیری، اکتساب مهارت‌های اجتماعی، افرایش استرس در خانواده و رفتارهای خودآزار دهنده مرتبط می‌باشند. بنابراین درمان این رفتارها از اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف اصلی از پژوهش حاضر، تأثیر آموزش دو تکنیک دست در کاراته به بهبود حرکات کلیشه‌ای دست یک پسر اوتیستیک بود. مواد و روش‌ها: شرکت کننده پژوهش حاضر یک پسر 10 ساله مبتلا به اختلال اوتیسم بود. مرحله مداخله که در آن شرکت کننده به تمرین دو تکنیک رزمی دست (3 ماه، 36 جلسه) به همراه 14 کودک در روزهای فرد می‌پرداخت، قبل و بعد از دو مرحله خط پایه که بدون تمرین صورت می‌گرفت، اعمال گردید. فراوانی بروز حرکات کلیشه‌ای دست توسط مشاهده کننده در دوره‌های 15 دقیقه‌ای بلافاصله قبل و بعد از تمرین در حالی که شرکت کننده مشغول به فعالیت‌های منظم کلاسی بود، مورد بررسی قرار گرفت. مشاهده همچنین در روزهای بدون تمرین در دوره‌های زمانی مشابه در تمامی مراحل انجام گرفت. یافته‌ها: آموزش دو تکنیک دست کاراته به کاهش 12/44 درصدی حرکات کلیشه‌ای دست کودک اوتیستیک منجر شد. نتیجه‌گیری: تمرین دو تکنیک دست در کاراته می‌تواند منجر به کاهش چشمگیر حرکات کلیشه‌ای دست کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم شود. بنابراین بر پایه یافته این پژوهش پیشنهاد می‌گردد شرکت در رشته‌های رزمی در برنامه‌ هفتگی کودکان مبتلا به اختلال ا‌وتیسم که دارای حرکت کلیشه‌ای دست هستند، قرار گیرد. کلـید واژه‌ها: زوکی، گدان بارای، کاراته، اوتیسم، حرکات کلیشه‌ای}, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16704.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16704_ff54e32c53624ee5e2b3a5fe68a2f715.pdf} }