@article { author = {Aslankhani, Mohammad Ali and Nejati, Vahid and Asari Jami, Sattar}, title = {Interference of two attentional tasks with balance performance}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {9}, number = {2}, pages = {197-208}, year = {2013}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v9i2.761}, abstract = {Introduction: Most daily activities require cognitive processing in addition to balance demands they exert on the nervous system. The purpose of the present study was to compare the interference of selective attention and attention-shifting tasks in balance among the youth. Materials and Methods: In this cross-sectional study, thirty male students (mean age 22.47 ± 2.27 years) were recruited from available research pools. Subjects were asked to perform single-foot standing task, which was measure by Biodex System, alone or coincidentally with either selective attention or attention shifting tasks. Selective attention and attention shifting were respectively evaluated via a “stroop test” and the Neurological Attention Shifting test. ANOVA with repeated measures was used for the statistical analysis of the data. Results: Findings showed that both attentional tasks decreased balance performance on both frontal and sagittal plans and also overally (P < 0.05). Similarly, attentional task scores were reduced by the balance task (P < 0.05). The two attentional tasks interfere differently with balance task performance (P < 0.05). Conclusion: Because same brain structures mediate attention shifting and selective attention processes and because these processes are interrelated, they may interfere with balance they combined with each other. Keywords: Shifting attention, Selective attention, Balance task, Dual task}, keywords = {}, title_fa = {اثر تداخلی دو نوع تکلیف توجهی بر عملکرد تعادلی}, abstract_fa = {مقدمه: بسیاری از فعالیت‌های زندگی روزانه علاوه بر نیازهای تعادلی نیازهای شناختی نیز دارند. هدف از مطالعه حاضر، مقایسه تأثیر تکلیف توجه انتقالی و انتخابی بر تعادل در جوانان بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، 30 نفر از دانشجویان پسر با دامنه سنی 18 تا 26 سال که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده بودند، آزمون تعادل یک پا را در 3 حالت تکلیف تعادل تنها، تکلیف تعادل به همراه توجه انتقالی و تکلیف تعادل به همراه توجه انتخابی بر روی دستگاه بایودکس انجام دادند. آزمون استروپ (Stroop) برای سنجش توجه انتخابی و آزمون عصب‌شناختی انتقال توجه برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. برای تحلیل از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری استفاده گردید. کلیه محاسبات آماری با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 انجام گرفت. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تحلیل داده‌ها، افت معنی‌دار (05/0 > P) عملکرد تعادلی ایستادن بر روی یک پا را در تکلیف دوگانه در سطوح سهمی و پیشانی و در حالت کلی، به همراه تکلیف ثانویه‌ توجه انتخابی و توجه انتقالی نشان داد. همچنین تکالیف شناختی در شرایط تکلیف منفرد و دوگانه مقایسه شدند. در هنگام مقایسه تکلیف توجه انتخابی و انتقالی در شرایط تکلیف دوگانه نسبت به تکلیف منفرد، افت عملکرد شناختی (05/0 > P) مشاهده شد. مقایسه نتایج نشان داد که با وجود افت عملکرد تکلیف تعادلی در هنگام انجام تکلیف تعادلی هم‌زمان با تکالیف شناختی توجه انتخابی و انتقالی، بین افت عملکرد تعادلی در وضعیت‌های ترکیب شده با توجه انتقالی و توجه انتخابی تفاوت معنی‌داری دیده نشد. نتیجه‌گیری: ساختارهای مغزی یکسان درگیر در توجه انتخابی و انتقالی و ارتباط نزدیک بین جنبه‌های مختلف توجه را می‌توان دلیل عدم تفاوت بین افت عملکرد تعادلی در وضعیت‌های ترکیب شده با توجه انتقالی و توجه انتخابی دانست. کلید واژه‌ها: توجه انتقالی، توجه انتخابی، تکلیف تعادلی، تکلیف دوگانه  }, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16685.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16685_d32429435c89571252245a007b852f75.pdf} }