@article { author = {Jalili, Nasrin and Rassafiani, Mehdi and Dalvand, Hamid and Haghgoo, Hojjat Allah and Farzi, Marjan}, title = {The effectiveness of handling training on stress and quality of life among mothers of children with cerebral palsy aged 4-12 years old}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {9}, number = {1}, pages = {48-58}, year = {2013}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v9i1.862}, abstract = {Introduction: It is common for parents with cerebral palsy children to expose further stress and affect all aspects of their quality of life. This study was carried out in order to determine the effectiveness of handling training program on the stress and quality of life of mothers with children with cerebral palsy. Materials and Methods: This control trial study was performed with two groups of experimental (n = 29) and control (n = 25) were selected by randomized convenience sampling method. Data collection tools included demographic questionnaire, SF-36 quality of life, the Resource and Stress Questionnaires. All data collected before and after three months of intervention. Statistical analysis was carried out by SPSS, version 16. Results: The mother’s mean age in control and intervention groups were 32.8 (SD = 4.9) and 35.3 (SD = 4.4) years respectively. Also, children’s mean age in control and intervention groups were 6.2 (SD = 2.1) and 7 (SD = 2.8) years. There was a significant difference in quality of life after intervention between two groups (P < 0.05). However, difference was not significant in two dimensions of physical functioning and Emotional health (P > 0.05). Also, there was a statistically significant difference between all dimensions of stress measures in two groups (P < 0.05). Conclusion: According to these findings, handling training program reduced stress and enhanced the quality of life of mothers with children with cerebral palsy in this study. Keywords: Quality of life, Stress, Cerebral palsy, Handling training, Caregivers}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش مراقبت‌های ویژه بر استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان فلج مغزی 12-4 ساله شهر تهران}, abstract_fa = {مقدمه: وجود کودک مبتلا به فلج مغزی، مادران را در معرض استرس‌های مراقبتی قرار می‌دهد و کیفیت زندگی آنان را در تمامی ابعاد متأثر می‌سازد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف، تعیین میزان تأثیر برنامه آموزش مراقبت‌های ویژه بر استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان فلج مغزی انجام گردید. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بود که با انتخاب تصادفی دو گروه آزمون (29 نفر) و شاهد (25 نفر) انجام شد. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه منابع و استرس، پرسش‌نامه کیفیت زندگی 36-SF (Short form-36) و اطلاعات دموگرافیک بود. داده‌ها قبل و سه ماه بعد از مداخله جمع‌آوری و توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین سن مادران در گروه شاهد 9/4 ± 8/32 سال و در گروه آزمایش 4/4 ± 3/35 سال بود و میانگین سن کودکان در گروه شاهد 1/2 ± 2/6 سال و در گروه آزمایش 8/2 ± 0/7 سال بود. آزمون آماری Independent t بین ابعاد کیفیت زندگی در دو گروه آزمون و شاهد بعد از مداخله، اختلاف معنی‌داری را نشان داد (05/0 > P)، اما تنها در دو خرده مقیاس عملکرد جسمی و سلامت عاطفی اختلاف معنی‌دار یافت نشد (05/0 < P). همچنین در تمامی ابعاد استرس اختلاف معنی‌داری بین دو گروه رؤیت گردید (05/0 > P). نتیجه‌گیری: اجرای برنامه آموزش مراقبت‌های ویژه بر کاهش استرس و ارتقای کیفیت زندگی مادران کودکان فلج مغزی موثر می‌باشد. کلید واژه‌ها: کیفیت زندگی، استرس، فلج مغزی، آموزش مراقبت‌های ویژه، مراقبین}, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16673.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16673_3d017e548515a32d625a7bb3b426bef1.pdf} }