@article { author = {Delphi, Maryam and Javadipoor, Shiva and Delphi, Vafa and Azizi Mal Amiri, Reza and Nilforoush, Mohammad Hossein}, title = {Cognitive, auditory, language and speech skills of children with cleft lip and palate}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {9}, number = {1}, pages = {11-19}, year = {2013}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v9i1.901}, abstract = {Introduction: Cleft lip/palate can affect such various aspects of children development as cognitive, auditory, speech and language skills. Delayed diagnosis and comprehensive assessment of these children may exert devastating effects on these domains. Therefore, developmental skills of children with cleft lip and palate were evaluated in this study. Materials and Methods: Seventy-two children (40 normal, 32 cleft lip/palate), aged 3 to 6 years at the time of study, participated in this analytic-descriptive study for which a control-study design was adopted. All children were evaluated by Niyusha Developmental Scale. This scales targets the development of cognitive, auditory, speech, receptive and expressive language skills. Mann-Whitney’s U test was used to compare the mean scores between two groups and the Pearson correlation coefficient test was applied to examine the correlation between variables. Results: This study revealed a statistically significant difference in mean scores of speech and expressive language skills between the two groups (P < 0.05). The occurrence of middle ear infections in children with cleft lip/palate was greater than the normal group. Conclusion: Developmental skills in children with cleft palate and lip are affected by structural deficits. Comprehensive assessment of these children can help to design accurate interventional programs. Keywords: Cleft palate and lip, Cognitive skill, Auditory skill, Speech skill, Language skill, Newsh developmental scale test}, keywords = {}, title_fa = {بررسی مهارت‌های شناختی، شنیداری، زبانی و گفتاری در کودکان دارای شکاف کام و لب}, abstract_fa = {مقدمه: شکاف کام و لب جنبه‌های رشدی کودک مانند مهارت‌های شناختی، شنیداری، زبانی و گفتاری را متأثر می‌سازد. تأخیر در تشخیص و ارزیابی همه جانبه این کودکان تأثیر غیر قابل جبرانی بر آن‌ها خواهد گذاشت. به همین دلیل در این مطالعه، مهارت‌های رشدی در کودکان دارای شکاف کام و لب مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش‌ها: طی مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر از نوع شاهد موردی، تعداد 72 کودک 6-3 ساله در قالب دو گروه، 40 کودک هنجار و 32 کودک دارای شکاف کام و لب در چهار رده سنی 72-61، 60-49، 48-43 و 42-37 ماهه با استفاده از آزمون سنجش رشد مهارت‌های شناختی، شنیداری، گفتاری، زبان دریافتی و بیانی نیوشا مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین امتیازات مهارت‌های زبان- بیانی و مهارت گفتاری در دو گروه در محدوده‌های سنی مختلف با هم تفاوت معنی‌داری داشتند (05/0 > P). همچنین سابقه ابتلا به عفونت گوش میانی در کودکان دارای شکاف کام و لب بیشتر از گروه هنجار بود. نتیجه‌گیری: مهارت‌های رشدی در کودکان دارای شکاف کام و لب تحت تأثیر نقص ساختاری موجود قرار می‌گیرد. ارزیابی جامع و زودهنگام این کودکان می‌تواند به طراحی دقیق برنامه مداخله‌ای کمک کند.   کلید واژه‌ها: شکاف کام و لب، مهارت‌های شناختی، مهارت‌های شنیداری، مهارت‌های گفتاری، مهارت‌های زبانی، آزمون سنجش رشد نیوشا}, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16666.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16666_35378c341ea0314f0a040e72db8fb556.pdf} }