@article { author = {Farpour, Sima and Shafie, Bijan and Salehi, Ahmad and Karimi, Hamid}, title = {Relationship of unhelpful thoughts and beliefs about stuttering with anxiety and depression in Persian-speaking adults who stutter}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {8}, number = {7}, pages = {1173-1185}, year = {2013}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v8i7.868}, abstract = {Introduction: Stuttering is a disruption in the fluency of speech that affects various aspects of human communication. Unhelpful thoughts and beliefs about stuttering are linked to the cognitive aspect of anxiety. Such beliefs can cause or exacerbate social anxiety in people who stutter. Early detection and treatment of such thoughts and beliefs may reduce the severity of social anxiety. The purpose of this study was to investigate the frequency of unhelpful thoughts and beliefs about stuttering and their correlation with anxiety and depression. Materials and Methods: 52 adults who stuttered were asked to complete the Unhelpful Thoughts and Beliefs about Stuttering (UTBAS), Beck Anxiety Inventory (BAI) and Beck Depression Inventory (BDI-II) questionnaires and the results were analyzed using descriptive statistics and Spearman correlation test. Results: Unhelpful thoughts and beliefs (such as feeling an inner compulsion to control stuttering, fearing that stuttering may occur at any moment and assuming that the others will attend to stuttering) was found with varying degrees in all people who stutter. These thought correlated positively and significantly with anxiety (r = 0.55, P < 0.01) and depression (r = 0.46, P < 0.01). Conclusion: There is a relationship between unhelpful thoughts and beliefs and the signs of anxiety and depression. Also the positive correlations between these behaviors indicate the importance of the attention to early signs of these thoughts and early treatment of mental health disorders in people who stutter. Keywords: Adult stuttering, Thoughts, Beliefs, Anxiety, Depression}, keywords = {}, title_fa = {بررسی ارتباط بین افکار و باورهای نامناسب افراد دارای لکنت بزرگسال با میزان اضطراب و افسردگی آن‌ها}, abstract_fa = {مقدمه: لکنت اختلالی است که در جریان گفتار ایجاد می‌شود و تأثیرات شگرفی بر توانایی برقراری ارتباط فرد بر جای می‌گذارد. افکار و باورهای نامناسب در مورد لکنت به جنبه شناختی اضطراب مربوط است و وجود چنین باورهایی می‌تواند عامل ایجاد و یا تشدید اضطراب اجتماعی در افراد دارای لکنت باشد. شناسایی زودهنگام و درمان این افکار و باورها می‌تواند از شدت اضطراب اجتماعی فرد بکاهد. هدف از مطالعه حاضر، شناسایی فراوانی بروز افکار و باورهای نادرست در مورد لکنت و بررسی ارتباط این افکار با میزان اضطراب و افسردگی بود. مواد و روش‌ها: نمونه‌های این مطالعه شامل 52 فرد بزرگسال دارای لکنت بود. کلیه افراد پرسش‌نامه‌های UTBAS (Unhelpful thoughts and beliefs about stuttering)، BAI (Beck anxiety inventory) و BDI-II (Beck depression inventory) را تکمیل کردند و نتایج با استفاده از آماره‌های توصیفی و همبستگی رتبه‌ای Spearman مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: افکار و باورهای نامناسب (از جمله احساس اجبار درونی برای کنترل لکنت، ترس از احتمال بروز لکنت در هر لحظه و همچنین تصور دقت دیگران به لکنت) به میزان متفاوت در کلیه افراد دارای لکنت وجود داشت. این افکار همبستگی مثبت و معنی‌داری با اضطراب (01/0 > P، 55/0 = r) و افسردگی (01/0 > P و 46/0 = r) داشتند. نتیجه‌گیری: بین باورها و افکار نادرست بررسی شده و نشانه‌های اضطراب و افسردگی ارتباط وجود دارد و همچنین همبستگی مثبت بین این عوامل حاکی از ضرورت توجه ویژه به شناسایی زودهنگام این افکار و درمان به موقع مسایل سلامت روانی در افراد دارای لکنت است. کلید واژه‌ها : اضطراب، افسردگی، لکنت بزرگسال، افکار، باورها}, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16638.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16638_064ebd020460e66748075f0f4c0c043e.pdf} }