@article { author = {Zarifian, Talieh and Mohammadi, Reyhaneh and Mahmoudi Bakhtiyari, Behrouz}, title = {A comparative study on syntactical skills of Persian-speaking hearing- impaired preschoolersand their normal-hearing peers}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {8}, number = {4}, pages = {659-670}, year = {2012}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v8i4.436}, abstract = {Introduction: Syntactical characteristics of hearing-impaired (named here after HI) children have been one of the main focuses of interest in speech and language pathology. In This study, HI children were compared with their normal counterparts in terms of MLU and the type and the number of error patterns in two types of speech samples (namely, free and descriptive speech). Materials and Methods: Sixteen Persian-speaking normal-hearing and 9 HI children aged from 48 to 72 monthswere evaluated in this cross-sectional descriptive-analytic study. All subjects were recruited from either nursery or rehabilitation centers of Tehran, Iran through the convenience sampling method. Story-retelling and complex-picture description tasks were used to obtain descriptive speech samples while free speech samples were collected via asking complementary questions. All samples were tape recorded for future quantitative and qualitative analyses. For statistical analysis of the data, Mann-Whitney's U and student's t tests were conducted. Results: Data analysis demonstrated a significant difference between the two groups with regard to the Mean length of utterance calculated inmorphemes (MLUm) in both free and descriptive speech samples (P < 0.001 and P = 0.002 respectively). The total mean of errors in both free (P < 0.001) and descriptive speech was significant different among the studied groups (P = 0.003). The most frequent syntactical errors in the descriptive speech of HI and normal children was incorrect deletion (48.5%) and incorrect selection (38.2%) respectively. Incorrect syntactical deletion had the highest frequency of occurrence in the free speech samples of both normal-hearingand hearing-impaired children (47.4% and 38.8% respectively). Conclusion: Beside their shorter MLU (especially in free speech), the nature of morphosyntagmatic errors of hearing-impaired children are different from typical children. Keywords: Persian language, Children, Hearing loss, Mean length of utterance, Syntactical skills}, keywords = {}, title_fa = {بررسی مقایسه‌ای مهارت‌های نحوی کودکان کم‌شنوا و شنوای فارسی زبان پیش دبستانی}, abstract_fa = {مقدمه: بررسی مهارت‌های نحوی کودکان آسیب دیده شنوایی از حوزه‌های مورد توجه آسیب‌شناسان گفتار و زبان است. در این مطالعه     میانگین طول گفته، نوع و تعداد الگوهای خطای گفتار کودکان کم‌شنوا در دو نوع نمونه گفتار ( آزاد و توصیفی) با همتایان شنوایشان مقایسه شد.مواد و روش‌ها: در این پژوهش مقطعی- توصیفی- تحلیلی، 16 کودک شنوا و 9 کودک کم‌شنوای 48 تا 72 ماهه تک زبانه و فارسی زبان از دو مرکز توان‌بخشی و مهدهای کودک شهر تهران به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌های گفتار توصیفی با روش بازگویی داستان و توصیف تصویر و داده‌های گفتار آزاد از طریق پرسش‌های مکمل جمع‌آوری شد. تحلیل زبانی داده‌های جمع‌آوری شده، به دو روش کمی و کیفی مبتنی بر صدای ضبط شده صورت پذیرفت. تحلیل آماری داده‌های به دست آمده با استفاده از آزمون‌های پارامتریک و غیر پارامتریک و Mann-Whitney U و t انجام شد.یافته‌ها: تحلیل داده‌های زبانی بین دو گروه کم‌شنوا و شنوا حاکی از تفاوت معنی‌دار میانگین طول گفته (MLU) بر حسب تکواژ در هر دو نوع گفتار آزاد و توصیفی بوده (به ترتیب 002/0 = P و 001/0 > P). مقایسه میانگین کل خطاها هم در گفتار آزاد و هم در گفتار توصیفی بین دو گروه تفاوت معنی‌داری نشان داد (به ترتیب 003/0 = P و 001/0 > P). در گفتار توصیفی کودکان کم‌شنوا بیشترین خطای دستوری حذف نادرست و در کودکان شنوا انتخاب نابجا بود (به ترتیب 5/48 درصد و 2/38 درصد) و در گفتار آزاد بیشترین خطای هر دو گروه شنوا و کم‌شنوا حذف نابجای دستوری بود (به ترتیب 4/47 درصد و 8/38 درصد).نتیجه‌گیری: در مطالعه بین گروهی کودکان کم‌شنوا علاوه بر MLU کوتاه‌تر به وی‍‍ژه در گفتار آزاد نسبت به شنواها از نظر داشتن نوع خطاهای صرفی و نحوی نیز با آنان تفاوت معنی‌داری نشان دادند. کلید واژه‌ها: زبان فارسی، کودکان، کم‌شنوایی، میانگین طول گفته، مهارت‌های نحوی }, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16582.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16582_dd848a61bff3444c614ab8afe1cd74bd.pdf} }