@article { author = {Ghorbanpor, Zahra and Hosseini, Sayed Ali and Vamghi, Roshanak and Rassafiani, Mehdi and Dalvand, Hamid and Reza Soltani, Pourya}, title = {The effect of "handling training" to caregivers at home on fine motor development in 6 to 72 months old children with cerebral palsy (cp)}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {8}, number = {3}, pages = {466-476}, year = {2012}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v8i3.473}, abstract = {Introduction: The purpose of this study was to determine the impact of “handling training” to caregivers at home on fine motor development in 6 to 72 months old children with CP.Materials and Methods: In this experimental single-blinded study, forty 6 to 72 months old children with cerebral palsy were recruited from some Tehran rehabilitation clinics based on pre-determined inclusion criteria. Then they were randomly divided into intervention and control groups. The researcher attended residence of intervention group and along with giving advices to adjust and accommodate the home, well-informed the caregivers about the principals of handling in one 4 hour technical training session. Data were collected using a demographic information questionnaire, Peabody Developmental Motor Scales And Activity Cards test (PDMS_R) and gross motor function classification system (GMFCS) test just before  intervention, and 1.5 months and 3 months after intervention period.Results: There were significant differences in fine motor development of two  groups in 1.5 months and 3 months after intervention period than before intervention (P < 0.001(. The average fine motor improvement was statistically significant 3 months after intervention in intervention group (P = 0.043). No significant difference was recorded between groups in average fine motor improvement (1.5 months after intervention) (P = 0.19). In addition, there were no significant differences in average hand use, dexterity and eye hand coordination improvement between two  groups 1.5 months and 3 months after intervention but the average grasp improvement was statistically better in intervention group (P = 0.036).Conclusion: In this study, Handling training on caregivers at home could improve fine motor development of 6-72 months old children with CP in long term (3 months).Keywords: Cerebral palsy children, Handling, Fine motor development, Caregivers}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش Handling به مراقبین در منزل، بر تکامل حرکتی ظریف در کودکان فلج مغزی 72-6 ماهه}, abstract_fa = {مقدمه: هدف این مطالعه، تعیین تأثیر آموزش مراقبت‌های ویژه روزمره زندگی به والدین، در منزل بر تکامل حرکتی ظریف در کودکان فلج مغزی 72-6 ماهه بود.مواد و روش‌ها: در این مطالعه تجربی، 40 کودک 6 تا 72 ماهه مبتلا به فلج مغزی از بین مراجعه کنندگان به کلینیک‌های توان‌بخشی تهران، مطابق معیارهای تحقیق انتخاب شدند و در دو گروه شاهد و مداخله قرار گرفتند. محقق در منزل کودکان گروه مداخله حضور می‌یافت و همراه با تطبیق منزل، آموزش‌های مربوط به مراقبت‌های ویژه روزمره زندگی را طی 1 جلسه 4 ساعته به مراقبین کودک ارایه می‌داد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل فرم مشخصات دموگرافیک، GMFCS (Gross motor function classification system) و PEABODY (Peabody developmental motor scales and activity cards test) بود. داده‌ها در 3 نوبت: قبل از دوره مداخله، 1/5 ماه و 3 ماه بعد از دوره مداخله  ثبت می‌شد.یافته‌ها: تکامل حرکتی ظریف در هر دو گروه، 1/5 و 3 ماه بعد از دوره مداخله نسبت به قبل تفاوت معنی‌داری داشت (0/001 > P). میانگین پیشرفت نمرات تکامل حرکتی ظریف 3 ماه بعد از دوره مداخله، در گروه مداخله بهتر از گروه شاهد بود (0/043 = P) و همچنین تفاوت میانگین پیشرفت نمرات تکامل حرکتی ظریف 1/5 ماه بعد از دوره مداخله، در دو گروه معنی‌دار نبود (0/19 = P). میانگین پیشرفت استفاده از دست، دستکاری، هماهنگی چشم و دست در گروه مداخله بیشتر از گروه شاهد بود، اما تفاوت معنی‌دار نبود. در حالی که میانگین پیشرفت "در دست گرفتن اجسام" در گروه مداخله به طور معنی‌داری بیشتر از گروه شاهد بود (0/036 = P).نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه این گونه نشان می‌دهد که آموزش Handling به مراقبین در منزل، در طولانی مدت (3 ماه) باعث بهبود تکامل حرکتی ظریف کودکان فلج مغزی 6 تا 72 ماهه می‌شود.کلید واژه‌ها: کودکان فلج مغزی، مراقبت‌های ویژه روزمره زندگی، تکامل حرکتی ظریف، مراقبین}, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16562.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16562_e88db231a9f3cff94c8f2c599b901b4d.pdf} }