@article { author = {Jalilabkenar, Sayede Somaye and Ashoori, Mohammad and Movallali, Gita}, title = {Effectiveness of cognitive guidelines in improving mathematical problem-solving skills in female students with mental disability attending 3rd grade of middle school}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {8}, number = {3}, pages = {391-401}, year = {2012}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v8i3.415}, abstract = {Introduction: Although a massive amount of research have been conducted on the effectiveness of cognitive guidelines related to helping students with learning disability, there is paucity of data regarding the effectiveness of such guidelines in addressing the needs of students with mental disability. The aim of this study was to determine the effect of cognitive guidelines on the improvement of mathematical problem-solving skills among female students with mental disability who were attending the 3rd Grade of middle schools across Tehran province, Iran.Materials and Methods: The present study had an experimental design with pre-test, post-test and control group. Participants were 30 girls with mental disability studying at 3rd Grade of middle schools. The participants were recruited via the multi-stage cluster method from special education schools of Tehran Province and were randomly assigned to either an experimental (n = 15) or a control (n = 15) group. Students in the experimental group received instruction combined with cognitive guidelines for 15 sessions while the controls were not provided with any guideline on the same sessions. The Wechsler intelligence test and a teacher-made test were respectively used to match the groups in terms of IQ and to measure the improvement of mathematical problem-solving skills. The data was statistically analyzed through descriptive statistics (mean, standard deviation, frequency and tables) and t test.Results: The results of this study showed that there was a significant increase in mathematical problem-solving skills of mentally disabled students in the experimental group (for whom cognitive guidelines were used) compared to those in the control group (P < 0.001).Conclusion: Problem-solving is one of many cognitive abilities that have been impaired in the students with mental disability. Instruction about cognitive strategies may result in the improvement of mathematical problem-solving skills of such students.  The present results may be a valuable evidence to prove the effectiveness of cognitive strategy instruction in enhancing mathematical problem-solving skills in mentally disabled girls.Keywords: Cognitive guideline, Mathematical problem-solving, Mental disability}, keywords = {}, title_fa = {اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی در بهبود مهارت‌های حل مسأله ریاضی در دانش‌آموزان دختر کم‌توان ذهنی پایه سوم راهنمایی}, abstract_fa = {مقدمه: مطالعات گسترده‌ای در مورد اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی در دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری انجام شده است، اما در مورد تأثیر آموزش این راهبردها در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی مطالعات کمی وجود دارد. هدف از این بررسی، تعیین میزان اثر آموزش راهبردهای شناختی در بهبود مهارت‌های حل مسأله ریاضی در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی پایه سوم راهنمایی در شهرستان‌های استان تهران بود.مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد بود. 30 دانش‌آموز دختر پایه سوم راهنمایی کم‌توان ذهنی در این پژوهش شرکت داشتند که به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای از مدارس استثنایی شهرستان‌های تهران انتخاب شدند. این دانش‌آموزان به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند (یک گروه آزمایش و یک گروه شاهد). پس از توزیع تصادفی دانش‌آموزان در گروه آزمایش و شاهد، برای دانش‌آموزان گروه آزمایشی طی 15جلسه از آموزش راهبردهای شناختی استفاده شد و به دانش‌آموزان گروه شاهد آموزش راهبردها ارایه نشد. برای ارزیابی میزان هوش‌بهر گروه‌های مورد مطالعه از آزمون هوشی Wechsler's subtests و برای ارزیابی میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان از آزمون معلم ساخته برای بهبود مهارت‌های حل مسأله ریاضی استفاده شد. داده‌های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و جدول فراوانی) و آزمون t تجزیه و تحلیل شد.یافته‌ها: میانگین نمرات آزمون حل مسأله ریاضی گروه راهبرد شناختی به طور معنی‌داری بیشتر از گروه شاهد بود (0/001 > P). این مداخله باعث افزایش میانگین نمرات گروه آزمایش در حل مسأله ریاضی نسبت به گروه شاهد شد.نتیجه گیری: یکی از حوزه‌های شناختی که دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی در آن دچار اشکال هستند، حل مسأله ریاضی می‌باشد. آموزش راهبرد شناختی باعث بهبود مهارت حل مسأله ریاضی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی می‌شود. با توجه به نتایج این پژوهش می‌توان عنوان کرد که اثربخشی آموزش راهبرد شناختی بر مهارت حل مسأله ریاضی بیشتر از گروه شاهد بوده است.کلید واژه‌ها: راهبرد شناختی، حل مسأله ریاضی، کم‌توان ذهنی}, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16554.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16554_20e4f260d6a8fa8580db5ec53a9bcd68.pdf} }