@article { author = {Tourani, Sogand and Kamali, Mohammad and Behzadi, Faranak and Noroozi, Hesamedin}, title = {Investigation the effects of FOCUS-PDCA method on performance of occupational therapy department in Shiraz (Iran) rehabilitation school}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {8}, number = {1}, pages = {93-103}, year = {2012}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v8i1.320}, abstract = {Introduction: The rehabilitation of children with cerebral palsy is regarded to as one the most important topics in the field of occupational therapy. During this long-term process, parents may face with many problems such as remaining on the long waiting lists, difficulty in handling and transporting the effected child, and financial problems that, in turn, can reduce the their ability to follow treatment programs and affect their confidence in the efficacy of those programs. These problems may also delay the achievement of therapeutic goals. In this study, researchers decided to implement a method of total quality management called FOCUS- PDCA to evaluate its effect on tackling the aforementioned problems during treatment programs held in affiliated occupational therapy clinic of Shiraz School of Rehabilitation Sciences.Materials and Methods: In a quasi-experimental interventional study, 15 cerebral palsied children and their parents were first divided into two experimental and control groups and then included in a 12-session program. Control group received traditional occupational therapy services. In addition to routine clinical services, parent education was also offered in experimental group through forming promoting teams. Before and after implementing the FOCUS- PDCA, parental satisfaction was assessed via a tailor-made questionnaire. To assess children’s motor function before and after intervention, Peabody Scale was used in both groups.Results: Data analysis indicated the significant effect of FOCUS-PDCA on motor functions of CP children (P < 0.05) and parental satisfaction (P < 0.001).Conclusion: The current study showed that the FOCUS-PDCA approach improved the motor function of CP children and parental satisfaction in occupational therapy clinics. It is suggested that researchers assess the effects of this strategy for other indexes as well as in other clinical fields of rehabilitation.Keywords: FOCUS-PDCA, Occupational therapy department, Cerebral palsy, Parental satisfaction}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تأثیر مدیریت جامع کیفیت (FOCUS PDCA) بر عملکرد بخش کاردرمانی دانشکده توان‌بخشی شیراز}, abstract_fa = {مقدمه: توان‌بخشی کودکان فلج مغزی از مباحث مهم در حیطه کاردرمانی می‌باشد. برنامه توان‌بخشی این کودکان فرایندی مستمر و درازمدت است که والدین را با مشکلاتی نظیر ماندن در لیست انتظار، جابجایی و حمل و نقل کودک و مسایل مالی مواجه می‌کند. این مشکلات می‌تواند پی‌گیری و اعتماد خانواده را به برنامه‌های درمانی کاهش دهد و دستیابی به هدف را به تعویق بیندازد. در پژوهش حاضر جهت ارتقای سیستم و رفع مشکلات ذکر شده، یکی از ابزارهای مدیریت جامع کیفیت به نام FOCUS-PDCA (Find, Organization, Clarify, Understanding, Select, Plan, Do, Check, Act) اجرا شد و تأثیر آن بر عملکرد بخش کاردرمانی دانشکده علوم توان‌بخشی دانشگاه شیراز مورد بررسی قرار گرفت.مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر مداخله‌ای شبه تجربی بود که در دو گروه آزمون و شاهد انجام گرفت. در هر گروه 15 کودک فلج مغزی و والدین آن‌ها 12 جلسه تحت بررسی قرار گرفتند. گروه شاهد از خدمات کاردرمانی سنتی در کلینیک استفاده نمودند. پس از تشکیل تیم ارتقاء در گروه آزمون به جزء خدمات کلینیکی، آموزش والدین و انجام تمرینات در منزل نیز مورد استفاده قرار گرفت. رضایت‌مندی والدین در انتها توسط پرسش‌نامه محقق ساخته و عملکرد حرکتی درشت کودکان قبل و بعد از مداخله توسط مقیاس پی‌بادی (Peabody scale) در دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته‌ها: تحلیل داده‌ها حاکی از تأثیر معنی‌دار روشFOCUS-PDCA  در بخش کاردرمانی بر عملکرد حرکتی کودکان فلج مغزی (05/0 > P) و رضایت‌مندی والدین (001/0 > P) بود.نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد که اجرای روشFOCUS-PDCA  منجر به ارتقای عملکرد حرکتی درشت کودکان فلج مغزی و افزایش رضایت‌مندی والدین مراجعه کننده به کاردرمانی می‌گردد. پیشنهاد می‌شود که این روش در دیگر حیطه‌های درمانی و توان‌بخشی و از نظر تأثیر آن بر شاخص‌های دیگر نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.کلید واژه‌ها: روش FOCUS-PDCA، بخش کاردرمانی، فلج مغزی، رضایت‌مندی والدین}, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16531.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16531_0168373a7f05cc0dbfc7ffd52933eb84.pdf} }