@article { author = {Yazdkhasti, Fariba}, title = {Evaluating and comparing social skills and personality characteristics in elementary school children with stuttering and their normal peers}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {7}, number = {4}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v7i4.248}, abstract = {Introduction: The purposes of this study were first to examine the relation between social skills and personality characteristics in elementary school children with stuttering and their normal peers and second to compare these variables in these two groups.Materials and Methods: 30 normal students and 30 students with stuttering recruited from elementary schools of Isfahan city were evaluated via Personality Assessment Questionnaire and Social Skills checklist.Results: Data analysis through one way analysis of variance showed that of six factors of personality evaluated in this study, self-esteem was significantly different in two groups.  The results of Pearson correlation in stuttering group revealed that there was a significant positive correlation between emotional control and dependency. However, self-esteem and self-adequacy correlated negatively with each other in this group of students. With regard to the normal group, Pearson correlation results were indicative of a significant correlation between negative world view and participation.Conclusion: In general, the results of this study indicated that because of lower communicative performance of students with stuttering as compared to normal group, they evaluate themselves negatively, and thus their self-esteem decreases. On the other hand, increased emotional control of students with stuttering through participating in various social situations may promote independency, self-esteem and self-efficacy in these children. Considering normal children, negative world view caused by whatever reason can predict their efficiency in interpersonal relationships.Keywords: Social skills, Personality characteristics, Stuttering, Self-esteem, Self-efficacy}, keywords = {}, title_fa = {بررسی رابطه مهارت‌های اجتماعی و ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان عادی و دارای لکنت مدارس ابتدایی شهر اصفهان و مقایسه این دو متغیر در دو گروه}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر با هدف، بررسی رابطه مهارت‌های اجتماعی و وی‍ژگی‌های شخصیت دانش‌آموزان عادی و دارای لکنت زبان مقاطع چهارم و پنجم ابتدایی شهر اصفهان و مقایسه آن‌ها در دو گروه صورت گرفت.مواد و روش‌ها: به منظور انجام این مطالعه توصیفی- تحلیلی،30 نفر از دانش‌آموزان دارای لکنت با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای و 30 نفر از دانش‌آموزان به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از چک‌لیست مهارت‌های اجتماعی و پرسش‌نامه شخصیت کودک استفاده شد. داده‌های به دست آمده با روش One-way ANOVA و ضریب همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: از بین شش عامل شخصیت کودکان فقط بین عامل عزت نفس در بین دو گروه تفاوت معنی‌دار وجود داشت. همچنین نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که در گروه مبتلا به لکنت، بین کنترل عواطف و عامل وابستگی رابطه منفی و بین کنترل عواطف و عامل‌های عزت نفس و خودکار‌امدی رابطه مثبت و در گروه دانش‌آموزان عادی بین دیدگاه منفی به جهان و رفتار در گروه رابطه منفی وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به داده‌های به دست آمده، می‌توان نتیجه گرفت که به دلیل تفاوت در توانش عملی کاربرد زبان بین دو گروه عادی و مبتلا به لکنت و در نتیجه برآورد منفی از توانایی‌های خود در گروه مبتلا به لکنت، این گروه از عزت نفس پایین‌تری نسبت به گروه عادی برخوردارند. از طرف دیگر در گروه مبتلا به لکنت، کنترل عواطف که از فرصت‌های اجتماعی بالا ناشی می‌شود، عدم وابستگی، عزت نفس و خودکارامدی را می‌تواند به همراه داشته باشد و بالعکس. در گروه دانش‌آموزان عادی ادراک منفی از اجتماع که می‌تواند خواستگاه‌های مختلفی داشته باشد، پیش‌بینی کننده روابط بین فردی غیر مؤثر می‌باشد.کلید واژه‌ها: مهارت‌های اجتماعی، ویژگی‌های شخصیت، لکنت، عزت نفس، خودکارامدی}, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16483.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16483_eb79fd70a0ec3e7509639b69afe252b8.pdf} }