@article { author = {Derakhshanpour, Ahmad and Hatami, Javad and Afrouz, Gholamali and Agha Hoseini, Taghi and Nekouee, Razieh}, title = {A comparative study on the effect of english language learning on the severity of stuttering}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {7}, number = {3}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v7i3.273}, abstract = {Introduction: This study was aimed at evaluating the effect of learning English on the severity of different types of stuttering in native language (Farsi) and English among monolingual Farsi-speaking subjects.Materials and Methods: In a quasi-experimental study (single group with pre-test and post-test), 15 persons with stuttering were randomly recruited from the available population of 12 to 23 year-old clients referred to speech therapy centers in Isfahan-Iran. Prior to initiation of the study, the subjects were assessed in terms of severity and type of stuttering they represent through SSI-3 test.Results: The effect of English language learning on functional- and content-word stuttering of stalling type in English was not significant as compared to these types of stuttering in Farsi but it has a significant influence on decreasing functional- and content-word stuttering of non-stalling type in English language when compared to Farsi. Moreover, learning English significantly decreased total stuttering in English language (P = 0.05).Conclusion: According to the results of this study, learning English does not have any positive or negative impact on treatment and recovery of stuttering in Farsi. Also, after learning to speak in English, the severity of stuttering in English is less than that in Farsi.Keywords: Stuttering, Stalling, Non-Stalling, Content, Functional, Bilingual, Monolingual}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش زبان انگلیسی بر میزان شدت لکنت}, abstract_fa = {مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی تفاوت تأثیر آموزش زبان انگلیسی بر میزان شدت انواع لکنت در زبان اول و زبان انگلیسی افراد یک زبانه دارای لکنت بوده است.مواد و روش‌ها: جامعه آماری این پژوهش کلیه افراد 12 تا 23 ساله دارای لکنت بودند، که به مراکز گفتار درمانی شهر اصفهان مراجعه کرده‌اند. نمونه مورد مطالعه 15 نفر بودند که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. روش پژوهش شبه آزمایشی و طرح پژوهش یک طرح تک گروهی پیش‌آزمون– پس‌آزمون است. در این پژوهش آزمودنی‌ها قبل و بعد از آزمایش از نظر میزان شدت لکنت مورد سنجش قرار گرفته‌اند. در این پژوهش میزان شدت انواع لکنت با استفاده از تست SSI3 Howell و همکاران مورد اندازه‌گیری و سنجش قرار گرفت.یافته‌ها: آموزش زبان انگلیسی به روی میزان شدت لکنت تأخیری در کلمات عملکردی و کلمات محتوایی در زبان انگلیسی نسبت به زبان اول تأثیر معنی‌داری ندارد، اما آموزش زبان انگلیسی در کاهش میزان لکنت غیر تأخیری در کلمات عملکردی و کلمات محتوایی در زبان انگلیسی نسبت به زبان اول تأثیر معنی‌داری دارد. همچنین آموزش زبان انگلیسی در کاهش میزان شدت کل لکنت در زبان انگلیسی نسبت به زبان اول تأثیر معنی‌داری دارد. این اثرات حداقل در سطح 05/0 = P معنی‌دار بودند.نتیجه‌گیری: آموزش زبان انگلیسی پس از 12 سالگی تأثیر مثبت و یا منفی در درمان و بهبود لکنت در زبان اول افراد لکنتی نداشت. همچنین پس از مهارت گویش آموزش زبان انگلیسی، میزان شدت لکنت در زبان انگلیسی نسبت به زبان اول کمتر شد.کلید واژه‌ها: لکنت، تأخیری، غیر تأخیری، عملکردی، محتوایی، دو زبانه، یک زبانه.}, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16468.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16468_d3b86407233d275ff078803a028c3900.pdf} }