@article { author = {Ghasisin, Leila and Ghayoumi, Zahra and Mohamadi Bakhtiari, Behrooz}, title = {Study of developmental consonant cluster in 2-4 years old farsi speaking children}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {7}, number = {3}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v7i3.374}, abstract = {Introduction: A consonant cluster is defined as a group or sequence of consonants that appear together in a syllable without any intervening vowel between them. The age of acquisition of consonant clusters is of special important. The ability to produce consonant clusters is reported to emerge when children are around 2 years of age. These early attempts usually result in simplified clusters which are eventually elaborated into correct clusters. The aim of the present study was to determine the acquisition age of some consonant clusters and their developmental patterns in Farsi-speaking children.Materials and Methods: 120 normal Farsi-speaking children with the age range of 2 to 4 years who lived in Isfahan at the time of experiment participated in this descriptive study. In the present study, the ability to produce clusters was evaluated through picture naming. An assessment tool was tailor-made for this research and it consisted of 24 words with cvcc structure.Results: Study results showed that the age of acquisition for mp and nd was 2.7-3 years. Xt, sk, sb, ∫k, st, ft, st, ∫t, ks, bz, f∫, ng and ∫m was acquired at 3 to 3.6 years and rs, rm, rf, rg, rd, rx, tr were appeared between 3.7 to 4 years.Conclusion: Results indicated that age of acquisition was started around 2.5. Considering the sequence of acquired clusters, it was revealed that clusters were developed in parallel with consonant development. In other words, consonant clusters containing stop and nasal consonant are acquired before other clusters.Key words: Consonant clusters, Age of acquisition, Developmental Pattern, Farsi language}, keywords = {}, title_fa = {بررسی رشد برخی خوشه‌های همخوانی در کودکان 2 تا 4 ساله فارسی زبان}, abstract_fa = {مقدمه: خوشه همخوانی، آمدن پیاپی چند همخوان در یک هجا است، بدون آن که واکه‌ای در میان این همخوان‌ها قرار گیرد. آن چه در این مورد حایز اهمیت است، سن اکتساب خوشه‌های همخوانی می‌باشد. توانایی تولید خوشه‌های همخوانی در حدود دو سالگی گزارش شده است. اغلب این تلاش‌ها منجر به ساده‌سازی خوشه‌های همخوانی شده، تا سرانجام خوشه‌های همخوانی به صورت صحیح تولید شود. هدف از پژوهش حاضر، تعیین سن اکتساب و الگوهای رشدی برخی از خوشه‌های همخوانی در کودکان فارسی زبان است.مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است. جامعه مورد مطالعه شامل 120 کودک طبیعی 2 تا 4 ساله فارسی زبان شهر اصفهان بود. در این پژوهش توانایی تولید خوشه‌های همخوانی با استفاده از نامیدن تصاویر بررسی شد. ابزار مورد استفاده محقق ساخت و شامل 24 واژه با ساختار cvcc بود.یافته‌ها: سن اکتساب دو خوشه همخوانی mp و nd، حدود 3-7/2 سالگی، خوشه‌های همخوانی xt، sk، sb، ∫k، st، ft، ∫t، ks، bz، f∫، ng و ∫m حدود 6/3-1/3 سالگی و tr، rx، rd، rg، rf، rm و rs حدود 4-7/3 سالگی بود.نتیجه‌گیری: سن اکتساب خوشه‌های همخوانی از سن 3-7/2 آغاز شد. اگر به ترتیب اکتساب خوشه‌های همخوانی توجه شود، ملاحظه می‌شود که رشد خوشه‌های همخوانی از رشد همخوانی تبعیت می‌کند. خوشه‌های همخوانی که حاوی همخوان‌های انسدادی و خیشومی می‌باشند، قبل از خوشه‌های همخوانی دیگر کسب می‌شوند.کلید واژه‌ها: خوشه همخوانی، سن اکتساب، الگوهای رشد، زبان فارسی}, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16466.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16466_159e3e472b37a86396ff7b4b504e1c9b.pdf} }