@article { author = {Ashoori, Mohammad and Jalil Abkenar, Seyede Somaye and Ashoori, Jamal and Adib sereshk, Nargess}, title = {The effectiveness of token economy and social reinforcements on the academic achievement of students with intellectual disabilities and normal students}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {7}, number = {3}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v7i3.180}, abstract = {Background: Although there is now a large body of data demonstrating the effectiveness of reinforcements in behavior modification, there have been few studies on the effectiveness of token economy and social reinforcements for academic achievement in female students with intellectual disabilities. Since these kinds of reinforcements can lead to enhanced interest and motive for learning, planning for their implementation is of particular importance.  The aim of this study was to compare the effect of token economy and social reinforcements on the academic achievement of students with intellectual disabilities. Materials and Methods:  The present research was an experimental study (pre-test, post-test and control group). Participants in this study were 45 girls with intellectual disabilities attending 9th grade of special education. This sample was recruited by multi-stage cluster method from special education schools of Tehran Province. Participants were divided into three groups (two experimental groups and a control group) each of which was consisted of 15 students. The Wechsler test of intelligence and a teacher-made test were respectively used for matching the groups in terms of IQ and for measuring the academic achievement of subjects in Science lessons. The obtained data were statistically analyzed by one-way ANOVA and Post-Hoc Scheffe using SPSS software.Results: The post-test mean score for token economy, social reinforcement and control groups were respectively as follows: 17.5 (SD=0.87), 14.48 (SD=1.13), 13.23 (SD=1.23). There was a significant difference between mean achievements scores of these three groups (F(2,42)=57.03, P<0.001). Post-Hoc Scheffe showed that mean difference of scores in token economy group was greater than both of social reinforcement’s (3.02, P<0.001) and control’s mean scores (4.10, P<0.001). It also showed that mean difference of scores in social reinforcement group was significantly greater than those of control group (1.08, P<0.04).Conclusion: Token economy reinforcements are more effective than social and control reinforcements on the academic achievement of female students with intellectual disabilities. Social reinforcement for academic achievement was more effective than providing no reinforcement in these students. Therefore, token economy reinforcement is one of the best programs for academic achievement in students with intellectual disabilities.Key words: Intellectual disability, Token economy reinforcement, Social reinforcement Academic achievement}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه تأثیر تقویت کننده‌های پته ای و اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی دانش آموزان دخترکم توان ذهنی}, abstract_fa = {مقدمه: مطالعات گسترده ای در مورد اثر بخشی تقویت کننده ها بر تغییر رفتار دانش آموزان انجام شده است. اما درباره میزان اثر بخشی تقویت کننده های پته ای بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی تحقیق های کمی وجود دارد. با توجه به این که استفاده از تقویت کننده ها باعث علاقه و انگیزه دانش آموزان به یادگیری می شود، لزوم برنامه ریزی در اجرا و نحوه به کارگیری آن ها اهمیت ویژه ای دارد. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه تأثیر تقویت کننده های پته ای و اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر کم توان ذهنی در درس علوم تجربی بود.مواد و روش ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. 45 دانش آموز دختر پایه سوم راهنمایی کم توان ذهنی در این پژوهش شرکت داشتند که به روش خوشه ای چند مرحله ای از مدارس استثنایی شهرستان های تهران انتخاب شدند. این دانش آموزان به صورت تصادفی به سه گروه 15 نفری تقسیم شدند (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل). برای ارزیابی میزان هوش گروه های مورد مطالعه از آزمون هوشی وکسلر و برای ارزیابی میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان از آزمون معلم ساخته در درس علوم تجربی استفاده شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی شفه، در نرم افزار SPSS تحلیل شد.یافته ها: میانگین پس آزمون گروه های تقویت پته ای 5/17 (87/0 = SD)، تقویت اجتماعی 48/14 (13/1 = SD) و کنترل 23/13 (23/1 = SD) بود. اختلاف میانگین پیشرفت تحصیلی بین گروه های مورد مطالعه معنی دار بود (001/0P و 03/57 = >(42و2)F). آزمون تعقیبی شفه نشان داد که اختلاف میانگین گروه تقویت پته ای به طور معنی داری بیشتر از گروه تقویت اجتماعی (001/0P و 02/3) و گروه کنترل(001/0P و 10/4) است. همچنین اختلاف میانگین گروه تقویت اجتماعی به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود (04/0P ; ;و 08/1).نتیجه گیری: با توجه به مطالعه حاضر، تقویت کننده های پته ای در مقایسه با تقویت کننده های اجتماعی و کنترل در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر کم توان ذهنی کارایی بیشتری داشتند. همچنین اثربخشی تقویت کننده های اجتماعی در پیشرفت تحصیلی این دانش آموزان بیشتر از گروه کنترل بود. بنابراین، تقویت کننده های پته ای یکی از بهترین برنامه های تقویتی برای دانش آموزان کم توان ذهنی هستند.کلید واژه ها: کم توان ذهنی، تقویت کننده پته ای، تقویت کننده اجتماعی، پیشرفت تحصیلی}, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16455.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16455_dc06e2e26b9eeb74781674fe1e8f31e4.pdf} }