@article { author = {Toozandehjani, Hassan and Naaimi, Hoda and Ahmadpoor, Mahbobe}, title = {An investigation on the efficacy of confrontation cognitive-behavioral skills through group training on the anxiety and adjustment of children with stuttering}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {7}, number = {2}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v7i2.179}, abstract = {Introduction: In past decades, psychologists have emphasized the effects that family, cultural and social factors (specially, cognitive-behavioral approach and life skills) may have on mental health and on the treatment of mental disorders. The aim of this study was to evaluate the efficiency of confrontation cognitive-behavioral skills through Group training on reducing anxiety and enhancing adjustment in children with stuttering living in Neyshabur-Iran   Materials and  Method: In a semi-experimental  study (pre test- post test and follow up with control group), 30 stuttering children  aged  8 to 12 years were randomly recruited from speech-therapy clinics of Neyshabur and then assigned to two experimental (n=15) and control (n=15) groups. Spence Anxiety Scales and ‌Adjustment and Attitude Scale were respectively applied for measuring subjects’ anxiety and adjustment level. Subjects in experimental group underwent eight ninety-minute sessions in which confrontation cognitive-behavioral skills were thought. Control group received no training sessions. Thereafter, both groups were re-evaluated by the above-mentioned tests at the end of training period and two month later. All data were statistically analyzed via dependent and independent group t- test methods using SPSS software.      Results: Study results indicated that confrontation cognitive-behavioral skills was efficient in reducing anxiety and enhancing  social adjustment in children with stuttering (P<0.05).     Conclusion: The efficacy of confrontation cognitive behavioral skills through group training results from its educational underpinnings since both cognitive and behavioral aspects are emphasized in this method. However, more time is needed to implement the training more efficiently. Also controlling influential factors can affect the efficacy of these trainings.       Key Word: Confrontation cognitive-behavioral skills through group training, Anxiety, Social adjustment, Stuttering.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تأثیر مهـارت‌هـای مقـابلـه‌ای شنـاختی- رفتـاری در اضطـراب و سـازگـاری کـودکـان مبتلا به لکـنت زبـان}, abstract_fa = {مقـدمـه: در دهه‌های گذشته، روان‌شناسان روی اثربخشی عوامل خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی (به ویژه، رویکردهای شناختی- رفتاری و مهارت‌های زندگی) در سلامت روانی و درمان اختلال‌های روانی  تاکید کرده‌اند.     مـواد و روش‌هـا: این تحقیق از نوع تحقیق‌های نیمه تجربی (طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و آزمون پیگیری با گروه کنترل) می‌باشد که به منظور بررسی تأثیر مهارت‌های مقابله‌ای شناختی- رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش اضطراب و افزایش سازگاری کودکان مبتلا به لکنت زبان در شهر نیشابور صورت گرفته است. بدین منظور 30 نفر از کودکان 8 تا 12 ساله مبتلا به لکنت زبان مراجعه کننده به کلینیک‌های گفتار درمانی به صورت تصادفی انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15‌نفر) تقسیم شدند. آزمون اضطراب‌اسپنس و سازگاری با لکنت زبان جهت اندازه‌گیری سطح اضطراب و سازگاری آزمودنی‌‌ها مورد استفاده قرار گرفت. سپس، آموزش مهارت‌های مقابله‌ای شناختی- رفتاری به شیوه گروهی طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای به گروه آزمایش ارائه گردید، اما گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی را دریافت نکرد. در پایان دوره آموزش و دو ماه بعداز آن، هر دو گروه مجدداً به وسیله آزمون‌های فوق مورد ‌آزمون قرار گرفتند.     یـافتـه‌ها: داده‌ها بر اساس آزمونt  در گروه‌های مستقل و وابسته و با کمک نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های مقابله‌ای شناختی- رفتاری در کاهش اضطراب و افزایش سازگاری با لکنت زبان در آزمودنی‌ها مؤثر بوده است (05/0P<).     بـحث: دلیل کارآمدی شیوه‌های گروهی‌آموزش‌ مهارت‌های مقابله‌ای شناختی-‌‌ رفتاری زیربنای آموزشی آن‌ها است. چرا که در این شیوه هم بر جنبه‌های شناختی و هم رفتاری تاکید می‌شود. از سوی دیگر،  برای اثربخشی بیشتر آموزش‌ها به زمان بیشتری  نیاز است. هم‌چنین، کنترل عوامل اثر‌گذار می‌تواند در اثربخشی بیشتر این آموزش‌ها موثر باشد.واژه‌های کلیدی: مهارت‌های مقابله‌ای شناختی- رفتاری گروهی، اضطراب، سازگاری، لکنت زبان}, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16436.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16436_d778c1503fc1c0f43c21882954512d65.pdf} }