@article { author = {Farsi, Alireza and Abdoli, Behrouz and Kavyani, Akram and Kavyani, Maryam}, title = {The effect of early perceptual-motor enrichment on later development of gross motor processes in infants}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {7}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v7i1.162}, abstract = {Introduction: The purpose of this study was to investigate the effect of early perceptual-motor enrichment on later development of gross motor processes in infants.Materials & Methods: Fifteen healthy full-term infants with the age range of five to eight months were randomly recruited from a nursery and then assigned to two groups according to their age: training (n=8, age=6.5±2 mo) and nontraining (n=8, age=6.5±2 mo). Both groups were homogeneous in terms of age. Subjects in training group underwent thirty-six one-hour training sessions in a perceptual-motor enriched environment (supplied with various manipulable and movable tools) for 12 weeks. At the end of program, the subjects’ gross motor skills were evaluated for the first time using Peabody motor development scale. For the following three months, all infants were kept in similar and normal conditions. At the end of this period, the infants’ gross motor skills were evaluated for the second time via the same scale. Data were analyzed through mixed ANOA 2 (group) × (stage). Results: Study results indicated that in terms of gross motor age equivalent, the main effect of group(F(1,10)=15.5 , P=.003 ) and the main effect of assessment stages(F(1,10)=56.95 , P=.001) was significant. Interaction between group and assessment stages (F (1, 10) =1.95, P=.19) was not significant. Considering gross motor scaled score, however, the main effect of group (F (1, 10) =8.53, P=.015) and the main effect of assessment stages (F (1, 10) =151.60, P=.001) was significant. Interaction between group and assessment stages (F (1, 10) =.66, P=.43) was not significant.Conclusion: Generally speaking, these results show that training and experience has positive effects on the development of later gross motor skills in the infant. Keywords: perceptual-motor enrichment, Peabody motor development scale, gross motor development.}, keywords = {}, title_fa = {تاثیر غنی سازی ادراکی-حرکتی اولیه بر رشد بعدی حرکات درشت شیرخواران}, abstract_fa = {مقدمه:  پژوهش حاضر، با هدف تعیین تاثیر غنی سازی ادراکی-حرکتی اولیه  بر رشد بعدی حرکات درشت شیرخواران بود. روش بررسی:بدین منظور 15 شیرخوار 5 تا 8 ماهه سالم به صورت تصادفی از مرکز شیرخوارگاه آمنه شهر تهران انتخاب شدند و به صورت همگن از نظر سنی در گروه های تمرین(8 نفر، با میانگین سنی2±5/6 )و بی تمرین(7 نفر، با میانگین سنی2±5/6) قرار گرفتند. شیرخواران گروه آزمایش به مدت 36 جلسه (3 جلسه در هفته) و هر جلسه 60 دقیقه  در محیط غنی شده اداراکی-حرکتی(شامل  در دسترس بودن ابزار متنوع دستکاری و جابجایی) قرار گرفتند. پس از پایان 36 جلسه ،در مرحله اول اندازه‌گیری، مهارت های حرکتی درشت شیرخواران با استفاده از مقیاس رشد حرکتی پی بادی ارزیابی شد. سه ماه بعدی کلیه شیرخواران در شرایط یکسان و عادی نگهداری شدند. در مرحله دوم ،پس از گذشت این سه ماه،  مهارت های حرکتی درشت شیرخواران و مجددا با استفاده از مقیاس رشد حرکتی پی بادی ارزیابی شدند. داده های حاصل با استفاده از آزمون تحلیل واریانس عاملی مرکب (زمان)2×(گروه)2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد، در متغیر معادل سنی حرکات درشت ، اثر اصلی گروه( 50/15= 10و1F و 003/0P=)  و اثر اصلی مراحل اندازه‌گیری ( 95/56= 10و1F و 001/0P=) معنادار بود. تعامل میان گروه و مراحل اندازه‌گیری (95/1= 10و1F و 19/0P=) معنادار نبود. همچنین نتایج نشان داد، در متغیر نمره مقیاس بندی شده، اثر اصلی گروه (53/8= 10و1F و 015/0P= ) و اثر اصلی مراحل اندازه‌گیری( 60/151= 10و1F و 001/0P= ) معنادار بود. تعامل میان گروه و مراحل اندازه‌گیری( 66/0= 10و1F و 43/0P=) معنادار نبود. نتیجه گیری: به طور کلی، نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد ، تجربه ادراکی-حرکتی اولیه  بر رشد حرکات درشت  بعدی شیرخواران تاثیر مثبتی دارد. کلید واژه‌ها: غنی سازی ادراکی-حرکتی، مقیاس رشد حرکتی پی بادی، رشد حرکات درشت}, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16429.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16429_5b8c68a6b3cd3073b051548c0547f09f.pdf} }