@article { author = {Kazazi, Leila and karbalaei Noori, Ashraf and Rafei, Hassan and karimlou, Masood}, title = {The reliability and validity of kohlman evaluation of living skills in schizophrenic patients}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {6}, number = {1}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v6i1.119}, abstract = {Introduction: Considering schizophrenic patients’ problems with living skills, it seems necessary to evaluate these skills in this group of patients. In the present study, The Kohlman Evaluation of Living Skills (KELS), developed by Linda Thomson Kohlman at Seattle, Washington (1978), was first translated into Persian and then its reliability and validity was determined.Materials & Methods: To evaluate test- retest reliability, interrater reliability, and concurrent validity and construct validity of the Persian version of KELS, this cross- sectional analytical-descriptive study was conducted. The subjects who were assessed by the Persian version included 105 outpatients with schizophrenia, 35 inpatients with schizophrenia and 35 nonpsychiatric participants.Results: The comparison of two sets of scores, gathered by two separate evaluators from 30 outpatients (r=0.997), as well as the results of test retest reliability in 24 outpatients (r=0.967) showed an acceptable reliability of the Persian version of KELS. The concurrent validity was determined by comparing the scores of 35 inpatients obtained via KELS and those obtained through Global Assessment Scale (r=0.886). The Persian version of KELS was found to be able to differentiate between living skills of nonpsychiatric participants and schizophrenic patients supporting construct validity.Conclusion: This study demonstrated that the Kohlman evaluation of living skills has an appropriate reliability and validity for being used with the population of schizophrenic patients. Key words: schizophrenia/ living skills/ reliability/ validity}, keywords = {}, title_fa = {پایایی و روایی آزمون مهارت های زندگی Kohlman در بیماران اسکیزوفرنی تهران (سال 85-86)}, abstract_fa = {چکیدهمقدمه: با توجه به مشکلات بیماران اسکیزوفرنی در انجام مهارت‌های زندگی،ارزشیابی مهارت‌های زندگی در این بیماران ضروری به نطر می‌رسد. بر این اساس، ارزیابی مهارت‌های زندگی Kohlman که در سال 1978 توسط Linda Thomson Kohlman در سیاتل ایالت واشنگتن طرح‌ریزی شد، به فارسی برگردانده، پایایی و روایی آن در بیماران اسکیزوفرنی تهران بررسی گردید.مواد و روش‌ها: این پژوهش به شیوه مقطعی توصیفی- تحلیلی انجام شد و پایایی بازآزمایی، پایایی بین ارزیابان، روایی همزمان و روایی سازه آزمون بررسی گردید. به این منظور 105 بیمار اسکیزوفرنی سرپایی، 35 بیمار اسکیزوفرنی بستری و 35 نفر از افراد سالم جامعه مورد ارزیابی قرار گرفتند.یافته‌ها: مقایسه نمرات حاصل از ارزیابی دو آزمونگر در 30 بیمار سرپایی (997/0 = r) و نتایج حاصل از تکرار آزمون در 24 بیمار سرپایی (967/0 = r) نشان داد که آزمون از پایایی مناسب برخوردار است. روایی همزمان از طریق محاسبه همبستگی بین نمره آزمون Kohlman و آزمون مقیاس ارزیابی کلی در 35 بیمار بستری تعیین شد (86/0- = r). توانایی تمایز مهارت‌های زندگی افراد سالم از بیمار، نشان دهنده روایی سازه آزمون مهارت‌های زندگی Kohlman است.بحث: آزمون مهارت‌های زندگی Kohlman که طی این پژوهش مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت، از پایایی و روایی لازم در جمعیت بیماران اسکیزوفرنی تهران برخوردار است.کلید واژه‌ها: اسکیزوفرنی، مهارت‌های زندگی، پایایی، روایی.}, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16398.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16398_1e8e7cdad8024292c7550c119d0a8c51.pdf} }