@article { author = {Hassanzadeh, Roghaye and MahmoudAliloo, Majid and Bakhshipour, Abbas and Roofigari, Ahmad Reza}, title = {Sensory re-education methods after peripheral nerve repair in upper extremity: a review article}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {5}, number = {2}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v5i2.113}, abstract = {Abstract   Introduction: Following surgical repair of major nerve trunks there is a rapid functional reorganization in the brain which is characterized by a change in cortical mapping of the hand due to the incorrect reinnervation of peripheral targets. Sensory re-educational programs are used in the rehabilitation phase to facilitate and positively influence the re-learning process. This process is required to make possible an adaptation to the new synaptic organization and to improve the recovery of functional sensibility known as “tactile gnosis”. However, the outcome of such programs is often disappointing, especially in adults. The design of sensory re-education programs has not changed for several decades. Materials and Methods: For the current research, studies were initially identified from such resources as Google, Science Direct, and Ovid and then systematically reviewed. For obtaining some of the studies reviewed here, correspondence with the author(s) was done. Conclusion: The purposes of this paper were to review evolving concepts in neuroscience and cognitive science, to present a rationale for a modified approach to classic sensory re-education, and to suggest new strategies for enhanced sensory re-learning following nerve repair. Keywords: Sensory re-education, Classic strategies, New strategies, Neuroscience and cognitive science.    }, keywords = {}, title_fa = {مروری بر روش‌‌های بازآموزی حسی، به دنبال ترمیم اعصاب محیطی اندام فوقانی}, abstract_fa = {چکیده مقدمه: به‌ دنبال جراحی ترمیمی تنه اعصاب محیطی در اندام فوقانی، به‌ سرعت یک سازمان‌دهی مجدد کارکردی در مغز اتفاق می‌افتد؛ این پدیده به ‌صورت شکل‌گیری تغییراتی در نقشه کورتیکال دست می‌باشد و علت آن انحراف آکسون‌های در حال رشد از مسیر اولیه و اصلی خود به ‌سمت اندام‌های هدف است. برنامه‌های بازآموزی حسی، در فاز توان‌بخشی به ‌منظور تسهیل و تأثیر گذاری مثبت بر روی روند یادگیری مجدد حسی انجام می‌شود. این برنامه‌ها موجب تطبیق دادن سازمان‌دهی سیناپتیک جدید و ارتقای سطح بهبودی حساسیت‌پذیری کارکردی می‌گردد که «اگنوزی لمسی» (Tactile Agnosia) نام دارد. هرچند در اغلب موارد، به ‌ویژه در بزرگسالان، نتایج مأیوس‌کننده بوده، روش‌های برنامه بازآموزی حسی در چندین دهه اخیر تغییری نداشته است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه ابتدا به جمع آوری مقالات مرتبط موجود از طریق جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی چون google، Ovid و Science Direct و همچنین مکاتبه با نویسندگان مقالات جهت احراز مقالات پرداخته شد و سپس به طور دقیق، بررسی و مرور مفاهیم و روش‌های موجود انجام پذیرفت. بحث: در این بررسی، به مرور مفاهیم موجود در علوم اعصاب و شناختی، معرفی یک دلیل منطقی برای نیاز به تغییر و تعدیل روش‌های بازآموزی حسی قدیمی و پیشنهاد روش‌های جدید برای ارتقای میزان یادگیری مجدد حسی پس ‌از ترمیم عصب پرداخته ‌شد. کلید واژه‌ها: بازآموزی حسی، روش‌های قدیمی، روش‌های جدید، علوم اعصاب و شناختی.  }, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16390.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16390_d39105fbba79954ce8c3ceb108596dce.pdf} }