@article { author = {Najmi, Seyed Badreddin}, title = {Social Cognition in Children with Specific Language Impairment (SLI)}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {3}, number = {1}, pages = {-}, year = {2007}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {}, abstract = {AbstractIntroduction: Social recognition is the reflection of one's perception from thought and feeling. As a multifaceted phenomenon it comprises of social perception, social judgment and social memory. This study is a critical review of previous studies pertaining to individuals affected by specific language deformity.Methods: Empirical studies conducted between 1997- 2005 were critically reviewed to identify their communal and differences.Results: The association between language skill and social cognitive ability is reinforced. This indicates language disability in children is accompanied by poor social cognition.Conclusion: Language disability does not appear as the single factor in delineating social performance. To address weakness of individuals affected by specific language impairment in communication with other people and considering poor self-consciousness future research has to broaden it outdoor by incorporating international and interpersonal parameters.Keywords: Social cognition, child, specific language impairment, language impairments.}, keywords = {}, title_fa = {شناخت اجتماعی در کودکان مبتلا به آسیب زبانی ویژه}, abstract_fa = {چکیدهمقدمه: شناخت اجتماعی منعکس کننده نحوه ادراک فرد از احساس و تفکر خود و دیگران می‌باشد. این سازه شناختی، انعکاسی ـ مشارکتی و دارای کنشهای سازشی است که در سه مقوله ادراک اجتماعی، قضاوت اجتماعی و حافظه اجتماعی در حیطه‌های مختلف رفتاری انسان مورد مطالعه قرار می‌گیرد. هدف این مقاله مرور پژوهش‌های مرتبط با این سازه در مبتلایان به آسیب ویژه زبان است.مواد و روش‌ها: این مقاله مروری است برمطالعات مرتبط با موضوع از سال 1997 تا 2005 به قصد دستیابی به یافته‌های مشترک و نیز سؤالات مطرح شده در این بررسی‌ها برای تصریح بیشتر دورنمای پژوهشی در این حیطه.نتایج: مطالعات مختلف بیانگر ارتباط مهارتهای زبانی برتر با کفایت اجتماعی - شناختی است، بر این مبنا کودکان مبتلا به آسیب‌های زبانی از جمله آسیب ویژه زبان در دانش شناخت اجتماعی دچار ضعف می‌باشند.بحث: گو این که اکثر مطالعات دانش زبانیِ محدود را تنها عامل ضعف در کفایت اجتماعی نمی‌دانند لکن با تأکید بر ضعف مبتلایان به SLI در مهارت‌های گفتگو، حل تعارض‌های بین فردی و برقراری روابط با همسالان، به پدیده خود ادراکی منفی و عزت نفس پایین بویژه در عملکرد اجتماعی و عزت نفس تحصیلی اشاره نموده و اهمیت مطالعه بیشتر در این حیطه را ضروری دانسته‌اند.کلید واژه‌ها: شناخت اجتماعی، کودک، آسیب ویژه زبان، آسیبهای زبانی}, keywords_fa = {}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16378.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_16378_2181abcc4ddd3f30b2c498d53c1485e2.pdf} }