مقایسه رضایت‌مندی مراجعین از کلینیک‌های دولتی و خصوصی گفتار درمانی شهر اهواز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسنده

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

10.22122/jrrs.v8i7.508

چکیده

مقدمه: در نظام توان‌بخشی (به ویژه گفتار درمانی) دستیابی به اهداف نهایی درمان، طولانی مدت است. بنابراین دانستن سطح رضایت‌مندی مراجعین در حفظ و ادامه مداخلات درمانی اهمیت دارد. هدف از این تحقیق، سنجش و مقایسه رضایت مراجعین به کلینیک‌های گفتار درمانی دولتی و خصوصی شهر اهواز در سال 1390 بود. مواد و روش‌ها: در مطالعه مقطعی مقایسه‌ای حاضر، 425 نفر از مراجعینی که حداقل 5 بار به یکی از کلینیک‌های گفتار درمانی دولتی یا خصوصی اهواز مراجعه کرده بودند، به تصادف انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسش‌نامه ساختارمند طی مصاحبه حضوری یا تلفنی جمع‌آوری و نمره رضایت‌مندی هر فرد بر مبنای یک مقیاس 100-0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آزمون‌های آماری در نرم‌افزار SPSS نسخه 15 انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمره رضایت کلی مراجعین کلینیک‌های خصوصی (91/4 ± 4/71) از کلینیک‌های دولتی (16/5 ± 6/69) بیشتر و تفاوت آن معنی‌دار بود (038/0 = P). مراجعین مراکز خصوصی از وضعیت فیزیکی کلینیک (001/0 = P)، کیفیت خدمات ارایه شده (018/0 = P) و نحوه برخورد پرسنل (008/0 = P) بیش از مشتریان مراکز دولتی رضایت داشتند. در مقابل مشتریان مراکز دولتی از دسترسی مکانی- زمانی (01/0 = P) و رضایت مالی (015/0 = P) رضایت بیشتری داشتند. نتیجه‌گیری: کلینیک‌های خصوصی مورد مطالعه نسبت به کلینیک‌های دولتی از کیفیت ارایه خدمات بالاتر، روابط اجتماعی بهتر و فضای فیزیکی مناسب‌تری برخوردار هستند که این نتایج می‌تواند به منظور ارتقای کمی و کیفی کلینیک‌های دولتی به کار گرفته شود. کلید واژه‌ها: رضایت مراجعین، گفتار درمانی، کلینیک دولتی، کلینیک خصوصی -