@article { author = {Akbari, Moslem and Ebrahimi-Moghadam, Hossein}, title = {The Effect of Cognitive Therapy on Depression among the Adults with Stuttering}, journal = {Journal of Research in Rehabilitation Sciences}, volume = {13}, number = {2}, pages = {104-110}, year = {2017}, publisher = {Isfahan University of Medical Sciences}, issn = {1735-7519}, eissn = {2008-2606}, doi = {10.22122/jrrs.v13i2.2875}, abstract = {Introduction: The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive therapy on depression among the adults with stuttering.Materials and Methods: This was a quasi-experimental study with pretest-posttest design and control group. The statistical population included all adults referred to speech therapy clinics in Karaj City, Iran, in 2016; among them, 40 respondents diagnosed with depression were selected via available sampling and randomly assigned in experimental and control groups. The depression level was assessed among all the patients using the Beck Depression Inventory (pretest). Interventions were administered based on cognitive therapy in 10 sessions for the experimental group. At the end of intervention, all the participants were assessed again for depression level (posttest). The data were analyzed via SPSS software using ANCOVA test.Results: Comparing the mean pretest and posttest scores in both the experimental and control groups, the mean posttest depression score decreased significantly in experimental group (P < 0.010).Conclusion: Our results provide the evidence to suggest that cognitive therapy is an excellent method for treatment of depression in adults with stuttering. In addition, regarding the effectiveness of intervention, it can be widely used for treatment of mental disorders in clinics.}, keywords = {Cognitive therapy,Adult,Depression,Stuttering}, title_fa = {تأثیر درمان شناختی بر کاهش افسردگی بزرگسالان دارای لکنت زبان}, abstract_fa = {مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی درمان شناختی بر کاهش افسردگی بزرگسالان دارای لکنت بود.مواد و روش‌ها: این مطالعه به روش نیمه آزمایشی و همراه با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه شاهد انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بزرگسالان مراجعه کننده به کلینیک‌های گفتار درمانی شهر کرج در سال 1395 بود. 40 نفر از مراجعه کنندگان مبتلا به افسردگی، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند و سطح افسردگی همه آزمودنی‌ها با استفاده از مقیاس افسردگی Beck (Beck Depression Inventory یا BDI) اندازه‌گیری گردید (پیش‌آزمون). گروه آزمایش درمان شناختی (Cognitive therapy یا CT) را به صورت گروهی در 10 جلسه 120 دقیقه‌ای دریافت کردند. در پایان مداخلات، سطح افسردگی همه آزمودنی‌ها مجدد اندازه‌گیری شد (پس‌آزمون). داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: مقایسه میانگین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون در دو گروه نشان داد که میانگین نمرات پس‌آزمون افسردگی در گروه آزمایش کاهش یافت (010/0 > P).نتیجه‎گیری: رویکرد CT روش بسیار مناسبی جهت کاهش افسردگی بزرگسالان دارای لکنت می‌باشد. همچنین، با توجه به اثربخش بودن مداخله، می‌توان از این برنامه به طور گسترده برای درمان اختلالات روانی این دسته از افراد در کلینیک‌های درمانی استفاده کرد.}, keywords_fa = {شناخت درمانی,افسردگی,بزرگسالان,لکنت}, url = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_17009.html}, eprint = {https://jrrs.mui.ac.ir/article_17009_71dfe04b9b1517de12738750ca600131.pdf} }