تحلیل علم‌سنجی پژوهش‌های طب ورزشی ایران در پایگاه استنادی جهان اسلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام ‌نور، تهران، ایران

2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام ‌نور، تهران، ایران

10.22122/jrrs.v16i0.3509

چکیده

مقدمه: هدف از انجام تحقیق حاضر، تحلیل و بررسی وضعیت پژوهش‌های فارسی انجام گرفته در حوزه طب ورزشی در پایگاه استنادی جهان اسلام (Islamic World Science Citation Center یا ISC) با استفاده از فنون علم‌سنجی بود.مواد و روش‌ها : این مطالعه از نوع کاربردی بود که در آن از تکنیک‌ها و شاخص‌های علم‌سنجی و تحلیل شبکه اجتماعی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش را 1566 مقاله در حوزه طب ورزشی که تا انتهای سال 1397 به زبان فارسی در پایگاه ISC نمایه شده بودند، تشکیل داد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای BibExcel، UCINET، NetDraw و VOSviewer مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: 1566 مقاله مورد بررسی در مجموع فقط 266 استناد دریافت کرده بودند که به طور متوسط هر مقاله حدود 17/0 استناد داشته است و میزان بسیار پایینی به شمار می‌رود. تحلیل داده‌ها نشان داد که «صادقی ح» فعال‌ترین پژوهشگر طب ورزشی ایران بود و «علیزاده م» و «رجبی ر» به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشتند. همچنین، «ابراهیمی تکامجانی ا» بهترین جایگاه را از نظر شاخص‌های مرکزیت در شبکه هم‌نویسندگی حوزه طب ورزشی کسب نمود. نتایج خوشه‌بندی حاصل از تحلیل هم‌رخدادی کلید واژه‌ها نشان داد که پژوهش‌های طب ورزشی ایران از هشت خوشه اصلی تشکیل شده است.نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، رشد کمی مقالات در دهه 1390 شمسی مشهودتر بوده است. با توجه به الگوهای نویسندگی، به نظر می‌رسد که پژوهشگران حوزه طب ورزشی از روحیه مشارکت علمی خوبی برخوردار می‌باشند. با توجه به خوشه‌های موضوعی حاصل از تحلیل هم‌واژگانی، به نظر می‌رسد پژوهش‌های این حوزه طیف وسیعی از مباحث را پوشش می‌دهند.

کلیدواژه‌ها

  1. Wahid NKA, Norizah MM. Communities of Practice, Workplace Spirituality, and Knowledge Sharing. International Business and Management 2014; 9(1): 35-43.
  2. Agarwal N, Islam M. Ascertaining the place of library & information science in knowledge management research. Proceedings of the Association for Information Science and Technology 2018; 55(1): 1-9.
  3. Nirmali C, Kumar VM. Knowledge management (KM) research in academic institutions of India: A review. KIIT Journal of Library and Information Management 2018; 5(2): 102-8.
  4. Nunez-Pomar JM, Calabuig F, Rodriguez-Guerrero P. Sports economics and management: An analysis of five journals indexed in the JCR. J Sports Econ Manage 2018; 8(3): 150-71.
  5. Farahani A, Rezai Soofi M, Khaseh AA. Scientific production of Iran in sport sciences. Olympic 2011; 19(2): 77-89. [In Persian].
  6. Fong S, Ng G. The effect of taekwondo training on balance and sensory performance in young adolescents. Hong Kong Physiother J 2010; 28(1): 24.
  7. Ghafouri Ruzbahani A, Hemati Nejhad M. Evaluation of sports time activities of extra-curricular in Guilan University. Proceedings of the 5th National Conference on Physical Education and Sports Science in Shahid Chamran University; 2002; Ahvaz, Iran. p. 56. [In Persian].
  8. Pyne D. Improving the practice of sports science research. Int J Sports Physiol Perform 2014; 9: 899.
  9. Tietze A, Hofmann P. The h-index and multi-author hm-index for individual researchers in condensed matter physics. Scientometrics 2019; 119(1): 171-85.
  10. Haidari G, Zavaraqi R, Mokhtarpour R, Khasseh AA. Intellectual structure of library and information science from the perspective of "knowledge Domain Visualization". National Studies on Librarianship and Information Organization 2018; 29(3): 39-60. [In Persian].
  11. Hrysomallis C. Relationship between balance ability, training and sports injury risk. Sports Med 2007; 37(6): 547-56.
  12. Ibanez A, Larranaga P, Bielza C. Using Bayesian networks to discover relationships between bibliometric indices. A case study of computer science and artificial intelligence journals. Scientometrics 2011; 89(2): 523.
  13. Serenko A, Bontis N. Global ranking of knowledge management and intellectual capital academic journals: 2013 update. J Knowledge Management 2009; 13(2): 4-15.
  14. Zavrsnik J, Kokol P, Pisot R, Blazun Vosner H. Education and Sport: Identifying most productive research topics related to muscle with bibliometric analysis. J Phys Educ Sport 2015; 15(1): 77.
  15. Spink MJ, Fotoohabadi MR, Wee E, Hill KD, Lord SR, Menz HB. Foot and ankle strength, range of motion, posture, and deformity are associated with balance and functional ability in older adults. Arch Phys Med Rehabil 2011; 92(1): 68-75.
  16. Lawrence RK, III, Kernozek TW, Miller EJ, Torry MR, Reuteman P. Influences of hip external rotation strength on knee mechanics during single-leg drop landings in females. Clin Biomech (Bristol, Avon) 2008; 23(6): 806-13.
  17. Rahman M, Osmangani A, Mat Daud N, Chowdhury A, Hassan H. Trust and work place spirituality on knowledge sharing behaviour. The Learning Organization 2015; 22(6): 317-32.
  18. Pirzadeh A, Hazavhei MM, Entezari MH, Hasanzadeh A. The effect of educational program on nutritional knowledge and behavior of middle school female second graders in Isfahan in 2009. Iran J Med Educ 2011; 11(2): 94-102. [In Persian].
  19. Shumway-Cook A, Hutchinson S, Kartin D, Price R, Woollacott M. Effect of balance training on recovery of stability in children with cerebral palsy. Dev Med Child Neurol 2003; 45(9): 591-602.
  20. Bax M, Goldstein M, Rosenbaum P, Leviton A, Paneth N, Dan B, et al. Proposed definition and classification of cerebral palsy, April 2005. Dev Med Child Neurol 2005; 47(8): 571-6.
  21. Bell KJ, Ounpuu S, DeLuca PA, Romness MJ. Natural progression of gait in children with cerebral palsy. J Pediatr Orthop 2002; 22(5): 677-82.