تأثیر شش هفته تمرینات ترامپولین بر وضعیت تعادل و قدرت عضلات پا در زنان چاق و دارای اضافه‌وزن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

10.48305/jrrs.2023.31132

چکیده

مقدمه: عدم تعادل یکی از مشکلات رایج در افراد دارای اضافه وزن است؛ انجام تمرینات ورزشی نامتناسب می تواند خطر آسیب دیدگی در این افراد را افزایش دهد. ترامپولین از جمله تمرینات ورزشی با ایمنی بالا است؛ بنابراین هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر شش هفته تمرینات ترامپولین بر وضعیت تعادل و قدرت عضلات پا در زنان چاق و دارای اضافه وزن بود.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون، جامعه آماری کلیه زنان غیرفعال چاق یا دارای اضافه وزن (kg/m25/27≤BMI) ساکن شهرستان زاهدان در سال 1401 با دامنه سنی 23-16 سال بودند که از میان آن ها 20 نفر به شکل واجد شرایط شرکت در مطالعه بودند و به 2 گروه برابر تجربی و کنترل تقسیم بندی شدند. آزمون های تعادل ایستا، پویا و قدرت عضلات چهارسر از شرکت کننده ها اخذ شد. سپس آزمودنی های گروه تجربی تمرینات ترامپولین را به مدت 6 هفته، هر هفته 4 جلسه و هر جلسه 5/1 ساعت انجام داده و 48 ساعت پس از اتمام تمرینات، در شرایطی مشابه با مرحله پیش آزمون، از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون های t همبسته، t مستقل و آزمون آنکوادر سطح معنی داری 05/ انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین مقادیر پیش آزمون و پس آزمون گروه تجربی در تعادل ایستا اختلاف معنی داری وجود نداشت (12/0=P)، اما در مقادیر تعادل پویا (04/0= P) و قدرت عضلات چهارسر (03/0 =P) این تفاوت، معنی دار بود. همچنین در مقایسه بین گروه ها نیز در تعادل ایستا اختلاف معنی داری وجود نداشت (10/0=P)، در حالی که گروه تجربی در تعادل پویا (03/0=P) و قدرت عضلات چهارسر (04/0=P)، بطور معنی داری نسبت به گروه کنترل بهبودی نشان داد.