آسیب‌های ناشی از اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای خشن بر کودکان 7-5 ساله شهر شیراز: مطالعه تلفیقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 استادیار، گروه روان‌پزشکی، مرکز تحقیقات توسعه بالینی بیمارستان طالقانی، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران

10.22122/jrrs.v15i6.3462

چکیده

مقدمه: بازی‌های رایانه‌ای، یکی از سرگرمی‌های جذاب برای کودکان است که بخش قابل توجهی از زمان کودکان را به خود اختصاص داده است. این نوع بازی، بر سلامت رفتاری، جسمانی و روانی کودکان تأثیر می‌گذارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی آسیب‌های ناشی از اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای خشن بر ابعاد روانی، رفتاری و جسمانی سلامت کودکان 7-5 ساله شهر شیراز بود.مواد و روش‌ها: این پژوهش، یک مطالعه تلفیقی بود که برای جمع‌آوری اطلاعات از روش‌های مشاهده طبیعی، انجام مداخله در قالب مطالعه مورد منفرد و تحلیل کیفی از طریق مصاحبه نیمه سازمان‌ یافته و تلفنی با والدین کودکان استفاده شد. ابتدا، لیستی از گیم‌نت‌ها فعال در سطح شهر شیراز تهیه گردید. از آن لیست، گیم‌نت‌هایی که برای کاربران محدودیت سنی نداشتند، مشخص شدند. یکی از این گیم‌نت‌ها به صورت تصادفی به قید قرعه انتخاب شد. این گیم‌نت، دارای 90 کاربر بود که 38 نفر آن‌ها کاربر دایمی و دارای حق عضویت گیم‌نت بودند. از میان این افراد، رفتار و عملکرد 5 کودک پسر 7-5 ساله پس از اخذ رضایت والدین، طی مدت 8 ماه مشاهده، بررسی و ثبت گردید. سپس، برنامه بازی‌های جایگزین به مدت 8 ماه به کودکان داده شد. در مورد رفتارهای این کودکان در پایان مطالعه با والدین آن‌ها مصاحبه شد.یافته‌ها: بازی‌های رایانه‌ای در بعد روانی، موجب افزایش هیجانات کاذب و اضطراب، رفتارهای تکانشی، ترس از تنهایی، ناخن جویدن و کاهش علاقمندی به انجام تکالیف درسی شد. در بعد رفتاری، پرخاشگری، انجام حرکات نمایشی خشن، بد اخلاقی، تندخویی و عصبانیت و در بعد جسمانی باعث ضعف بینایی، کم تحرکی و افزایش وزن کودکان شده بود. استفاده از بازی‌های جایگزین، رفتارهای پرخاشگرانه کودکان را کاهش و سازگاری آن‌ها با هم‌بازیها و خواهر و برادران خود را بهبود بخشید.نتیجه‎گیری: کاهش ساعت بازی‌ و جانشین کردن بازی‌های رایانه‌ای با بازی‌های مورد علاقه کودکان (بازی‌های فکری، نقاشی، رنگ‌آمیزی و کلاس‌های آموزشی) موجب کاهش اثرات منفی بازی‌های رایانه‌ای شد.

کلیدواژه‌ها

  1. Khaniki H, Barekat M. Representation of cultural ideologies in computer games. New Media Studies 2016; 1(4): 99-131. [In Persian].
  2. Kosari M. The era of gaming (video and computer games in contemporary society). 1st ed. Tehran, Iran: Dariche No; 2011. [In Persian].
  3. Manteghi M. Investigating consequences of video-gaming. Tehran, Iran: Culture and Knowledge Institute; 2002. [In Persian].
  4. Shaverdi T, Shaverdi S. Children, adult and mothers' view about the social impacts of computer games. Journal of Iranian Cultural Research 2009; 2(3): 47-76. [In Persian].
  5. Dowsett A, Jackson M. The effect of violence and competition within video games on aggression. Comput Human Behav 2019; 99: 22-7.
  6. Anderson CA, Funk JB, Griffiths MD. Contemporary issues in adolescent video game playing: Brief overview and introduction to the special issue. J Adolesc 2004; 27(1): 1-3.
  7. Roberts DF, Foehr UG, Rideout V. Generation M: Media in the Lives of 8-18 Yr-olds. Washington, DC: The Henry J. Kaiser Family Foundation; 2005.
  8. Entertainment Software Association. Essential Factsabout the Computerand Video Game Industry [Online]. [cited 2008 Aug 21]; Available from: URL: http://www.theesa.com/facts/pdfs/ESA_EF_2008.pdf
  9. Whitaker JL, Bushman BJ. A review of the effects of violent video games on children and adolescents. Wash Lee Law Rev 2009; 66: 1033.
  10. Wallenius M, Punamaki RL. Digital game violence and direct aggression in adolescence: A longitudinal study of the roles of sex, age, and parentchild communication. J Appl Dev Psychol 2008; 29(4): 286-94.
  11. Wan CS, Chiou WB. Why are adolescents addicted to online gaming? An interview study in Taiwan. Cyberpsychol Behav 2006; 9(6): 762-6.
  12. Kaptelinin V, Cole M. Individual and collective activities in educational computer game playing. In: Koschmann T, Hall RP, Miyake N, editors. Cscl 2: Carrying Forward the Conversation. 2001. London, UK: Routledge; p. 142-7.
  13. Becta. What is the educational value of computer and video games? ICT Advice Sheet [Online]. [cited 2004 Apr 14]; Available from: URL: www.ictadvice.org.uk/index.php?section=tl&catcode=as_cr_02&country=eng&rid=1804
  14. Ranker J. "There's Fire Magic, Electric Magic, Ice Magic, or Poison Magic": The World of Video Games and Adrian's Compositions about "Gauntlet Legends". Language Arts 2006; 84(1): 21-33.
  15. Rosas R, Nussbaum M, Cumsille P, Marianov V, Correa M, Flores P, et al. Beyond Nintendo: Design and assessment of educational video games for first and second grade students. Comput Educ 2003; 40(1): 71-94.
  16. Dill KE, Brown BP, Collins MA. Effects of exposure to sex-stereotyped video game characters on tolerance of sexual harassment. J Exp Soc Psychol 2008; 44(5): 1402-8.
  17. Van den Bulck J. Media use and dreaming: The relationship among television viewing, computer game play, and nightmares or pleasant dreams. Dreaming 2004; 14(1): 43-9.
  18. Faraji J, Alipour A, Mollaie E, Bayani AA, Mirrezaei SA. Effects of computer games on intellectual activities and immunological parameters of children. Journal of Psychology 2002; 6(3): 227-43. [In Persian].
  19. Abdolkhaleghi M, Davachi A, Sahbaie F, Mahmoudi M. Surveying the association between computervideo games and aggression in male students of guidance schools in Tehran, 2003. Med Sci J Islamic Azad Univ Tehran Med Branch 2005; 15(3): 141-5. [In Persian].
  20. Anderson CA, Sakamoto A, Gentile DA, Ihori N, Shibuya A, Yukawa S, et al. Longitudinal effects of violent video games on aggression in Japan and the United States. Pediatrics 2008; 122(5): e1067-e1072.
  21. Ghorbani S, Mohammadzadeh H, Tartibian B. The effect of computer games on arousal of adolescent boys. Harakat 2008; (34): 199-208. [In Persian].
  22. Cheshmi M. The impact of computer games addiction on physical and mental health of female and male middle school students in Isfahan (MSc Thesis). Isfahan, Iran: University of Isfahan; 2012. [In Persian].
  23. Kiloo. Ben10 [Computer Game] [Online]. [cited 2019 Feb 28]; Available from: URL: https://www.kiloo.com/en/alien-games/
  24. Numuki. Teenage Mutant Ninja Turtles Games [Computer Game] [Online]. [cited 2018 Dec 4]; Available from: URL: www.numuki.com/games/tmnt
  25. Grand Theft Auto. GTA game [Computer Game] [Online]. [cited 2020 Jan 27]; Available from: URL: https://gta.fandom.com/wiki/Grand_Theft_Auto
  26. Bziato. Call of Duty [Computer Game] [online]. [cited 2019 Aug 25]; Available from: URL: https://baziato.com/call-of-duty-mobile/
  27. Android time. Counter Game [Computer Game] [online]. [cited 2020 Mar 3]; Available from: URL: https://www.androidtime.com/critical-strike-cs
  28. Sarzamin download. Stronghold Crusader [Computer Game] [cited 2019 Nov 10]; Available from: URL: https://www.sarzamindownload.com/7766/-
  29. Ghatrifi M, Rashid K, Delavar A. The effect of computer games on mental health and educational performance of middle and high school students in Tehran. Journal of Psychology and Educational Sciences 2006; 2(3): 2-16. [In Persian].