بررسی تاثیر استفاده از فعالیت هدفمند باغبانی بر کیفیت زندگی دانشجویان با درجه افسردگی متوسط تا عمیق ساکن در خوابگاه گلستان دختران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

2 کارشناس ارشد روانشناسی، هسته مرکزی مشاوره روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

3 دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه چمران، اهواز، ایران

4 روانشناس، هسته مشاوره روانشناسی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

5 کارشناس ارشد آمار ریاضی، دانشگاه شیراز

10.22122/jrrs.v10i3.1376

چکیده

مقدمه: دانشجویان با عوامل استرس زای بسیاری در دوران تحصیل مواجه هستند. استرس می تواند منجر به بروز بیماری های جسمی و روانی، اختلال در عملکرد و پایین آمدن کیفیت زندگی دانشجویان گردد. یکی از مداخلات بر مبنای طبیعت، استفاده از فعالیت هدفمند باغبانی می باشد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر استفاده از فعالیت هدفمند باغبانی روی کیفیت زندگی دانشجویان با درجه افسردگی متوسط تا عمیق ساکن در خوابگاه دختران علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده است. مواد و روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی گواه دار تصادفی بود و در سال تحصیلی 91-1390 انجام شد. نمونه مورد مطالعه 50 نفر از دانشجویان افسرده ساکن در خوابگاه دختران گلستان علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بود. دانشجویان افسرده به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش وگواه قرار گرفتند. دو گروه در پیش آزمون کیفیت زندگی BREF WHOQOL- شرکت کردند. سپس جلسات باغبانی به مدت 3 جلسه در هفته به مدت 2 ماه در محیط حیاط خوابگاه گلستان برای گروه آزمایش انجام گرفت. دو گروه پس از پایان مداخله مجددا با همان آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج به کمک نرم افزار SPSS18 مورد بررسی آماری قرار گرفت. نتایج: بررسی آماری به کمک آزمونهای لوین، انکوا و مانکوا نشان داد که کیفیت زندگی کلی در گروه آزمایش پس از مداخله درمانی افزایش یافته است. همچنین در حیطه های کیفیت زندگی در زمینه سلامت جسمانی وسلامت محیط در گروه آزمایش بهبود وجود داشته است  و در حیطه های کیفیت زندگی در زمینه سلامت روانی و سلامت روابط اجتماعی در گروه آزمایش تغییر معناداری وجود نداشته است. بحث: کیفیت زندگی به دنبال استفاده از فعالیت هدفمند باغبانی در دانشجویان افسرده ساکن در خوابگاه دختران افزایش می یابد. تغییر در حیطه های مختلف زیرمجموعه کیفیت زندگی به دنبال استفاده از فعالیت هدفمند باغبانی در دانشجویان افسرده نیازمند بررسی های بیشتر می باشد. کلیدواژه ها: کاردرمانی، افسردگی، کیفیت زندگی، باغبانی