مقایسه ی الگوهای مشارکت کودکان فلج مغزی و کودکان سالم در فعالیت های روزمره خارج از مدرسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشگاه علوم پزشکی تهران

2 دکترای کاردرمانی، استادیار گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران

3 دانشجوی دکترای برنامه ریزی آموزشی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مریوان

10.22122/jrrs.v10i4.1157

چکیده

مقدمه: مشارکت در فعالیت های روزمره دوران کودکی برای رشد سلامت همه کودکان بدون توجه به توانایی یا ناتوانی ضروری می باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی مشارکت کودکان فلج مغزی 7 تا 15 سال در مقایسه با کودکان سالم بوده است. مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی 40 کودک فلج مغزی از مدارس ویژه جسمی- حرکتی و 40 کودک طبیعی همسال آنها از مدارس عادی به روش غیراحتمالی در دسترس انتخاب شدند. مشارکت این کودکان از طریق مصاحبه به وسیله آزمون CAPE ارزیابی شد. داده ها از طریق نرم افزار SPSS17 تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: تنوع و شدت مشارکت در انواع فعالیت ها بجز فعالیت های تفریحی بین دو گروه تفاوت معناداری را نشان داد (p£0.001). کودکان فلج مغزی نسبت به کودکان سالم در فعالیت های مهارتی (0.001>p) و فیزیکی (0.01>p) به تنهایی مشارکت می کردند. کودکان فلج مغزی نسبت به همسالان اکثر فعالیت ها را کمتر در محیط های خارج از خانه انجام می دادند(p£0.001). اثر اصلی جنسیت و اثر متقابل گروه در جنسیت تنها از نظر تنوع انجام فعالیت های فیزیکی معنادار بود (0.05>p).   نتیجه گیری: کودکان سالم در تعداد فعالیت های بیشتری مشارکت داشتند. فلج مغزی می تواند بر الگوهای  مشارکت کودکان و نوجوانان اثر بگذارد.  کلیدواژه ها: الگوی مشارکت، فلج مغزی، فعالیت های خارج از مدرسه