دوره 13، شماره 6: 1396:334-340

مقایسه اثر تمرینات چشم ساکن و پیش‌بینی بر عملکرد دروازه‌بانان هاکی

معصومه علی اصغری تویه, فرهاد قدیری, سعید ارشم, رسول یاعلی

DOI: 10.22122/jrrs.v13i6.3097

چکیده


مقدمه: مهارت‌های ادراکی- شناختی برای اجرای موفق بسیاری از تکالیف مهم هستند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثر تمرینات چشم ساکن و پیش‌بینی بر عملکرد دروازه‌بانان هاکی انجام گردید.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 10 دروازه‌بان هاکی با کسب شرایط ورود، به روش هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه تمرینات چشم ساکن (5 نفر) و تمرینات پیش‌بینی (5 نفر) قرار گرفتند. تحقیق شامل مراحل پیش‌آزمون، مداخله، پس‌آزمون و انتقال بود. مشارکت‌کنندگان در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و انتقال (موقعیت تحت فشار) اقدام به دریافت 25 ضربه هاکی از فاصله 9 متری نمودند. مداخله در سه روز متوالی (9 بلوک 40 کوششی که در مجموع 360 کوشش بود) انجام شد و شرکت‌کنندگان دستورالعمل‌های مبتنی بر تمرینات خود را دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های Independent t و Paired t در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: تمرینات پیش‌بینی (010/0 = P) و تمرینات چشم ساکن (001/0 > P) تأثیر معنی‌داری بر عملکرد دروازه‌بانان هاکی داشت. بر اساس یافته‌ها، دروازه‌بانان گروه چشم ساکن در مقایسه با دروازه‌بانان گروه پیش‌بینی، هم در شرایط عادی (010/0 = P) و هم در شرایط تحت فشار (010/0 = P)، عملکرد بهتری را نشان دادند.

نتیجه‌گیری: تمرینات چشم ساکن باعث عملکرد بهتر در مقایسه با تمرینات پیش‌بینی در شرایط عادی و تحت فشار می‌شود.


واژگان کلیدی


نخبه؛ عملکرد؛ هاکی

تمام متن:

PDF

مراجع


Causer J, Williams AM. Improving anticipation and decision making in sport. In: McGarry T, O'Donoghue P, Sampaio J, editors. Routledge handbook of sports performance analysis. London, UK: Routledge; 2013. p. 21-31.

Spittle M, Kremer P, Hamilton J. The effect of screen size on video-based perceptual decision making tasks in sport. Int J Sport Exerc Psychol 2010; 8(4): 360-72.

Edwards WH. Motor learning and control: From theory to practice. 1st ed. Boston, MA: Cengage Learning; 2010.

Williams AM, Ford PR, Eccles DW, Ward P. Perceptual-cognitive expertise in sport and its acquisition: Implications for applied cognitive psychology. Appl Cognit Psychol 2011; 25(3): 432-42.

Sarpeshkar V, Mann DL, Spratford W, Abernethy B. The influence of ball-swing on the timing and coordination of a natural interceptive task. Hum Mov Sci 2017; 54: 82-100.

Kellman PJ. Adaptive and perceptual learning technologies in medical education and training. Mil Med 2013; 178(10 Suppl): 98-106.

Rosalie SM, Muller S. Expertise facilitates the transfer of anticipation skill across domains. Q J Exp Psychol (Hove) 2014; 67(2): 319-34.

Vickers JN. The quiet eye: Origins, controversies, and future directions. Kinesiol Rev 2016; 5(2): 119-28.

Wilson MR, Causer J, Vickers JN. Aiming for excellence: The quiet eye as a characteristic of expertise. In: Baker J, Farrow D, editors. Routledge handbook of sport expertise. London, UK: Routledge; 2015. p. 22-37.

Causer J, Holmes PS, Williams AM. Quiet eye training in a visuomotor control task. Med Sci Sports Exerc 2011; 43(6): 1042-9.

Vine SJ, Moore LJ, Wilson MR. Quiet eye training: the acquisition, refinement and resilient performance of targeting skills. Eur J Sport Sci 2014; 14(Suppl 1): S235-S242.

Moore LJ, Vine SJ, Cooke A, Ring C, Wilson MR. Quiet eye training expedites motor learning and aids performance under heightened anxiety: The roles of response programming and external attention. Psychophysiology 2012; 49(7): 1005-15.

Miles CA, Wood G, Vine SJ, Vickers JN, Wilson MR. Quiet eye training facilitates visuomotor coordination in children with developmental coordination disorder. Res Dev Disabil 2015; 40: 31-41.

Corbetta M, Shulman GL. Control of goal-directed and stimulus-driven attention in the brain. Nat Rev Neurosci 2002; 3(3): 201-15.

McMorris T. Acquisition and Performance of Sports Skills. 2nd ed. Hoboken, NJ: Willey; 2014. p. 92-95.

Hagemann N, Strauss B, Canal-Bruland R. Training perceptual skill by orienting visual attention. J Sport Exerc Psychol 2006; 28(2): 143-58.

Panchuk D, Vickers JN, Hopkins WG. Quiet eye predicts goaltender success in deflected ice hockey shots. Eur J Sport Sci 2017; 17(1): 93-9.

Muller S, Gurisik Y, Hecimovich M, Harbaugh AG, Vallence AM. Individual differences in short-term anticipation training for high-speed interceptive skill. Journal of Motor Learning and Development 2016; 5(1): 160-76.

Loffing F, Hagemann N. Skill differences in visual anticipation of type of throw in team-handball penalties. Psychol Sport Exerc 2014; 15(3): 260-7.

Hodges NJ, Williams AM. Skill acquisition in sport: Research, theory and practice. London, UK: Routledge; 2012. p. 290-1.

Fahimi H, Ghotbi-Varzaneh A, Yazdani M. The relationship between quiet eye and motor performance in children with developmental coordination disorder. J Res Rehabil Sci 2016; 12(6): 355-61. [In Persian].

Harris DJ, Vine SJ, Wilson MR. Flow and quiet eye: the role of attentional control in flow experience. Cogn Process 2017; 18(3): 343-7.

Moore LJ, Vine SJ, Freeman P, Wilson MR. Quiet eye training promotes challenge appraisals and aids performance under elevated anxiety. Int J Sport Exerc Psychol 2013; 11(2): 169-83.

Piras A, Pierantozzi E, Squatrito S. Visual search strategy in judo fighters during the execution of the first grip. Int J Sports Sci Coach 2014; 9(1): 185-98.

Wood G, Wilson MR. Quiet-eye training for soccer penalty kicks. Cogn Process 2011; 12(3): 257-66.

Mann DT, Coombes SA, Mousseau MB, Janelle CM. Quiet eye and the Bereitschaftspotential: visuomotor mechanisms of expert motor performance. Cogn Process 2011; 12(3): 223-34.

Alder D, Ford PR, Causer J, Williams AM. The coupling between gaze behavior and opponent kinematics during anticipation of badminton shots. Hum Mov Sci 2014; 37: 167-79.


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.


Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.