دوره 12، شماره 4: 1395:216-220

تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر نشانه‌های اختلال طیف اوتیسم در نوجوانان: یک مطالعه نیمه تجربی

حمیدرضا پوراعتماد, جلیل فتح‌آبادی, سعید صادقی, بیتا شلانی

DOI: 10.22122/jrrs.v12i4.2751

چکیده


مقدمه: از مهم‌ترین مشکلات افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، نقص در مهارت‌های اجتماعی است که عملکرد روزانه فرد را مختل یا محدود می‌کند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر نشانه‌های اوتیسم در نوجوانان بود.

مواد و روش‌ها: این پژوهش به روش نیمه تجربی همراه با پیش‌آزمون- پس‌آزمون انجام شد. جامعه آماری مطالعه شامل 60 نفر از نوجوانان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا در شهر تهران بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند، 12 نفر انتخاب شدند و در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای (هفته‌ای دو جلسه) شرکت نمودند و پس از آن با استفاده از مقیاس Gilliam Autism Rating Scale (GARS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازه‌گیری‌های‌ مکرر تجزیه و تحلیل گردید.

یافته‌ها: آموزش مهارت‌های اجتماعی تأثیر معنی‌داری بر کاهش رفتارهای کلیشه‌ای (110/0 = P)، مشکل در برقراری ارتباط (260/0 = P)، تعاملات اجتماعی (080/0 = P) و علایم اختلالات رشدی (770/0 = P) نداشت.

نتیجه‎گیری: آموزش مهارت‌های اجتماعی به ‌تنهایی تأثیر چندانی در علایم اختلال طیف اوتیسم نوجوانان ندارد. بنابراین، آموزش‌هایی که سایر حیطه‌های دارای مشکل‌ این نوجوانان را پوشش می‌دهد، برای کاهش علایم این اختلال توصیه می‌شود.


واژگان کلیدی


اوتیسم؛ مهارت‌های اجتماعی؛ نوجوانان

تمام متن:

PDF

مراجع


Subbaraju V, Suresh MB, Sundaram S, Narasimhan S. Identifying differences in brain activities and an accurate detection of autism spectrum disorder using resting state functional-magnetic resonance imaging: A spatial filtering approach. Med Image Anal 2017; 35: 375-89.

Zablotsky B, Black LI, Maenner MJ, Schieve LA, Blumberg SJ. Estimated prevalence of autism and other developmental disabilities following questionnaire changes in the 2014 National Health Interview Survey. Natl Health Stat Report 2015; (87): 1-20.

Frith U. Autism: A very short introduction. Oxford, UK: Oxford University Press; 2008.

Locke J, Williams J, Shih W, Kasari C. Characteristics of socially successful elementary school-aged children with autism. J Child Psychol Psychiatry 2017; 58(1): 94-102.

Qualls LR, Corbett BA. Examining the relationship between social communication on the ADOS and real-world reciprocal social communication in children with ASD. Res Autism Spectr Disord 2017; 33: 1-9.

Koegel RL, Covert A. The relationship of self-stimulation to learning in autistic children. J Appl Behav Anal 1972; 5(4): 381-7.

Harfterkamp M, Buitelaar JK, Minderaa RB, Loo-Neus G, van der Gaag RJ, Hoekstra PJ. Atomoxetine in autism spectrum disorder: no effects on social functioning; some beneficial effects on stereotyped behaviors, inappropriate speech, and fear of change. J Child Adolesc Psychopharmacol 2014; 24(9): 481-5.

Schreck KA, Mulick JA, Smith AF. Sleep problems as possible predictors of intensified symptoms of autism. Res Dev Disabil 2004; 25(1): 57-66.

Bishop SL, Richler J, Cain AC, Lord C. Predictors of perceived negative impact in mothers of children with autism spectrum disorder. Am J Ment Retard 2007; 112(6): 450-61.

Bahmanzadegan Jahromi M, Yarmohamadian A, Mousavi H. Efficacy of social skills on autistic behavior and social development in children with autism disorder through social stories. New Findings in Psychology 2009; 3(9): 79-93. [In Persian].

Miller A, Vernon T, Wu V, Russo K. Social skill group interventions for adolescents with autism spectrum disorders: A systematic review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders 2014; 1(4): 254-65.

Gall MD. Educational research: An introduction. New York, NY: Longman; 1996.

Kendall JM. Designing a research project: randomised controlled trials and their principles. Emerg Med J 2003; 20(2): 164-8.

Shiri E, Nejati V, Pouretemad HR, Chimeh N. Evaluation of effectiveness of cognitive rehabilitation on remediation of social cognitive abilities in children with high function autism. J Res Behave Sci 2014; 11(5): 320-31. [In Persian].

Shiri E, Nejati V, PoueEtemad H. Investigation of the effectiveness of cognitive rehabilitation on improving the distinguishing of emotional states in children with high functioning autism disorder. Journal of exceptional Children 2013; 13 (3): 5-14. [In Persian].

Reichow B, Steiner AM, Volkmar F. Cochrane review: social skills groups for people aged 6 to 21 with autism spectrum disorders (ASD). Evid Based Child Health 2013; 8(2): 266-315.

Balack K. Business statistics: For contemporary decision making. 7th ed. Hoboken, NJ: Wiley; 2011.

Chang YC, Laugeson EA, Gantman A, Ellingsen R, Frankel F, Dillon AR. Predicting treatment success in social skills training for adolescents with autism spectrum disorders: the UCLA Program for the Education and Enrichment of Relational Skills. Autism 2014; 18(4): 467-70.

Gilliam JE. The Gilliam autism rating scale: GARS. Austin, TX: Pro-Ed; 1995.

Pouretemad HR, Fathabadi J, Sadeghi S. Preparation and application of a training package to enhance social skills to adolescents with high-functioning autism disorder [Thesis]. Tehran, Iran: Department of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University; 2015.

Otero TL, Schatz RB, Merrill AC, Bellini S. Social skills training for youth with autism spectrum disorders: a follow-up. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am 2015; 24(1): 99-115.

Gwynette MF, Morriss D, Warren N, Truelove J, Warthen J, Ross CP, et al. Social skills training for adolescents with autism spectrum disorder using Facebook (Project Rex Connect): A survey study. JMIR Ment Health 2017; 4(1): e4.

Gates JA, Kang E, Lerner MD. Efficacy of group social skills interventions for youth with autism spectrum disorder: A systematic review and meta-analysis. Clin Psychol Rev 2017; 52: 164-81.


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.


Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.