پایایی و روایی نسخه فارسی آزمون مقیاس سنجش فعالیت‌ها درکودکان فلج مغزی (ASK)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه کاردرمانی، بیمارستان رفیده، دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، تهران، ایران.

2 دکترای کاردرمانی، مرکز تحقیقات اعصاب اطفال و گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

3 دانشجوی دکترای کاردرمانی، عضو گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

4 ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمت بهداشتی درمانی ایران،

5 دکترای آمار زیستی، استادیار، گروه آمار و ریاضی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران.

10.22122/jrrs.v7i3.182

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر فارسی‌سازی ابزار سنجش فعالیت‌های روزمره زندگی در کودکان از طریق ترجمه آزمون "مقیاس سنجش فعالیت‌ها در کودکان" و بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی شده در گروه هدف بود.مواد و روش‌ها: تحقیق حاضر یک مطالعه متدلوژیک است که در آن طی 5 مرحله پرسش‌نامه ASK (Activities scale for kids) به زبان فارسی ترجمه و روایی و پایایی آن بررسی شد. کودکان فلج مغزی از جامعه در دسترس مراجعه کننده به کلینیک‌های کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی و کودکان سالم به روش گلوله برفی نمونه‌گیری شدند. داده‌های به دست ‌آمده از اطلاعات 73 کودک فلج مغزی و 69 کودک سالم در محدوده سنی 5 تا 15 سال با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و پایایی (تکرار پذیری به فاصله 2 هفته و پایایی درونی) و روایی (محتوا بر اساس روش لاواشه، همزمان با آزمون GMFCS-E and R (Gross motor function classification system-expanded revised) و افتراقی) پرسش‌نامه ASK بررسی شد.یافته‌ها: شاخص روایی محتوای 79/0 برای اساتید و 86/0 برای والدین، روایی محتوای نسخه ترجمه شده آزمون ASK را بالا نشان داد. ضریب همبستگی Spearman بین دو آزمونASK  و GMFCS-E and R 901/0- است که نشان‌ دهنده ارتباط قوی و منفی این دو می‌باشد. Cronbach’ alpha 997/0 نشان دهنده همبستگی درون خوشه‌ای بالای نسخه فارسی آزمون ASK می‌باشد. با استفاده از روش رگرسیون خطی اختلاف معنی‌داری در نمرات آزمون ASK دو گروه کودکان سالم و فلج مغزی مشاهده شد که روایی افتراقی مناسب و بالای این آزمون را نشان می‌دهد. ضریب Pearson 988/0 نشان ‌دهنده همبستگی بالا بین نمرات آزمون ASK در دو بار اجرای آن و پایایی تکرار پذیری قابل قبول این آزمون است.نتیجه‌گیری: نسخه فارسی آزمون ASK از پایایی و روایی قابل قبولی در انواع مورد بررسی برخوردار است و بنابراین می‌تواند ابزار مناسب کلینیک‌ها و همین طور به عنوان یک ابزار تحقیقی به کار رود.کلید واژه‌ها: روایی، پایایی، فعالیت‌های روزمره زندگی، آزمون ASK، کودکان فلج مغزی.