تأثیر یادگیری کم خطا و پرخطا بر متغیرهای کینماتیکی اجرا در یک تکلیف پرتابی: یک مطالعه مقدماتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشیار، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی. تهران، تهران، ایران

10.22122/jrrs.v9i6.885

چکیده

 چکیدهمقدمه: بررسی تفاوت اثر یادگیری کم خطا و پرخطا بر متغیرهای کینماتیکی اجرا.مواد وروش‌ها: 24 دانشجوی دختر در سه گروه کم‌خطا، پرخطا و ثابت قرار گرفتند. به گروه‌ها دستورالعمل نحوه پرتاب داده نشد. شرکت‌کنندگان گروه پرخطا به ترتیب از فواصل 5/3، 25/3، 3، 75/2، 5/2 متری، گروه کم‌خطا عکس این فواصل و گروه ثابت، از فاصله 3 متری از هدف به تمرین پرداختند. پس از سه روز تمرینی آزمون‌های اکتساب، یادداری و ...  انجام شد. از دستگاه تجزیه و تحلیل حرکت برای جمع‌آوری داده‌های کینماتیک در تمام مراحل استفاده شد.یافته‌ها: در آزمون یادداری، عملکرد پرتاب گروه کم‌خطا به طور معنی‌داری بهتر از دو گروه دیگر بود و در آزمون انتقال گروه پرخطا دچار افت شد. در اجرای تکلیف ثانویه شناختی بین دو گروه کم خطا و ثابت تفاوت معنی‌داری یافت نشد. در تحلیل متغیرهای کینماتیکی گروه کم خطا به الگوی ماهرانه تکلیف حرکتی مورد نظر نزدیک شد ولی گروه پرخطا فاصله زیادی تا اجرای الگوی ماهرانه تکلیف داشت. نتیجه‌گیری: یادگیری کم خطا روشی کارآمد در یادگیری مهارت پرتابی تحقیق حاضر است.کلیدواژه‌ها: یادگیری کم‌خطا، یادگیری پرخطا، متغیرهای کینماتیکی اجرا،  مدل ماهر، توانبخشی روانشناسی عصب‌شناختی