چالشی عاشقانه: پژوهشی کیفی در زمینه تجربه زیسته چالش‌های عشق در جامعه دختران دارای کم‌توانی جسمی- حرکتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.22122/jrrs.v16i0.3595

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش‌های احساس شده توسط دختران دارای کم‌توانی جسمی- حرکتی در پدیده عشق انجام شد.مواد و روش‌ها: روش این مطالعه، کیفی و جامعه مورد نظر شامل دختران مجرد دارای کم‌توانی جسمی- حرکتی 18 سال به بالای شهر اصفهان بود. اطلاعات به وسیله مصاحبه عمیق با 16 دختر دارای کم‌توانی جسمی- حرکتی جمع‌آوری گردید. شرکت‌کنندگان از طریق نمونه‌گیری هدفمند از بین دختران مراجعه‌کننده به دو مرکز ارایه دهنده خدمات به افراد دارای معلولیت جسمی- حرکتی انتخاب شدند. داده‌ها بر اساس شیوه Colaizzi مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: چالش‌های دختران دارای کم‌توانی جسمی- حرکتی در بحث عشق به طور کلی به دو دسته چالش‌های مربوط به دنیای درون و بیرون تقسیم گردید. چالش‌های درونی شامل «تجارب شخصی، ترس‌ها، باورها و دفاع‌های روان‌شناختی» و چالش‌های بیرونی شامل «قانون، فرهنگ، پیشنهادها و حمایت‌ها» بود.نتیجه‌گیری: افراد دارای کم‌توانی جسمی- حرکتی هنگام برخورد با عشق با چالش‌هایی مربوط به خود و جامعه مواجه هستند که توجه به این چالش‌ها، می‌تواند در زمینه توانمندسازی این افراد جهت برخورد مناسب با آن‌ها کمک‌کننده باشد.

کلیدواژه‌ها

  1. Sels L, Cabrieto J, Butler E, Reis H, Ceulemans E, Kuppens P. The occurrence and correlates of emotional interdependence in romantic relationships. J Pers Soc Psychol 2020; 119(1): 136-58.
  2. Saberi A, Mohammad Beigi S. Language of love in the Persian literature. Language Art 2018; 3(2); 7-28. [In Persian].
  3. Sprecher S, Hatfield E. The importance of love as a basis of marriage: Revisiting Kephart (1967). J Fam Issues 2015; 38(3): 312-35.
  4. Maslow AH. Preface to motivation theory. Psychosomatic Medicine 1943; 5: 85-92.
  5. Huang HH. Perspectives on early power mobility training, motivation, and social participation in young children with motor disabilities. Front Psychol 2017; 8: 2330.
  6. World Health Organization. World Report on Disability, 2011 [Online]. [cited 2011]; Available from: URL: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/70670/WHO_NMH_VIP_11.01_eng.pdf;jsessionid=FAD88F7DA03D4A5DC236058F4A31F919?sequence=1
  7. Dastyar V, Mohammadi A. Investigating the empowerment of the physically-handicapped people and its related factors: A cross-sectional, analytical study in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad Province in 2015. J Rehab 2019; 19(4): 354-69. [In Persian].
  8. Ostadian Khani Z, Fadie Moghadam M. Effect of acceptance and commitment group therapy on social adjustment and social phobia among physically-disabled persons. J Rehab 2017; 18(1): 63-72. [In Persian].
  9. Kawaguchi N. Difficulties disabled women in Japan face with regard to love, marriage, and reproduction. Ars Vivendi Journal 2019; 11: 48-60.
  10. Gartrell A, Baesel K, Becker C. "We do not dare to love": women with disabilities' sexual and reproductive health and rights in rural Cambodia. Reprod Health Matters 2017; 25(50): 31-42.
  11. Tyler I. Resituating Erving Goffman: From stigma power to black power. The Sociological Review 2018; 66(4): 744-65.
  12. Merghati-Khoei E, Maasoumi R, Zarei F, Laleh L, Pasha YY, Korte JE, et al. How do Iranian people with spinal cord injury understand marriage? Top Spinal Cord Inj Rehabil 2017; 23(1): 71-7.
  13. Pezhhan A, Afshari P. Attitudes of women with disabilities in tehran toward childbearing. A Research Journal on Social Work 2017; 4(11): 152-84. [In Persian].
  14. Lundevaller E, Haage H, Vikström L. Disabled and unmarried? Marital chances among disabled people in nineteenth-century northern Sweden. Essays Econ Bus Hist 2017; 35(1): 207-38.
  15. Bebetsos E, Derri V, Zafeiriadis S, Kyrgiridis P. Relationship among students' attitudes, intentions and behaviors towards the inclusion of peers with disabilities, in mainstream physical education classes. Int Electron J Elementary Educ 2013; 5(3): 233-48.
  16. Liberman A. Disability, sex rights and the scope of sexual exclusion. J Med Ethics 2018; 44(4): 253-6.
  17. Peta C. The 'Sacred' institution of marriage: The case of disabled women in Zimbabwe. Sex Disabil 2017; 35(1): 45-58.
  18. Biabangard E. Research methods in psychology and educational sciences. Tehran, Iran: Doran Publications; 2014. p. 287-303. [In Persian].
  19. Gall M, Borg W, Gall J. Educational research: an introduction (vol. 2). Trans. Abolghasemi M, Nasr AR, Oreizi HR, Khosravi Z, Kianmanesh A, Shahni Yeylagh M, et al. Tehran, Iran: Shahid Beheshti University Press; 2017. p.1029-1054. [In Persian].
  20. Lee KJ, Chung MS. The effects of human, social and cultural capitals on economic independence and life satisfaction in disabled persons. Journal of the Korea Convergence Society 2017; 8(6): 337-48.
  21. Sultan B, Malik NI, Atta M. Effect of social support on quality of life among orthopedically disabled students and typical students. J Postgrad Med Inst 2016; 30(3): 254-8.
  22. Collisson B, Edwards JM, Chakrian L, Mendoza J, Anduiza A, Corona A. Perceived satisfaction and inequity: a survey of potential romantic partners of people with a disability. Sex Disabil 2020; 38(3): 405-20.
  23. Hunt X, Swartz L, Carew MT, Braathen SH, Chiwaula M, Rohleder P. Dating persons with physical disabilities: The perceptions of South Africans without disabilities. Cult Health Sex 2018; 20(2): 141-55.
  24. Goffman E. Stigma: Notes on the management of Spoiled identity. Trans. Kianpour M. Tehran, Iran: Nashre Markaz; 2007. p. 115-56. [In Persian].
  25. Khanjani MS, Khankeh HR, Younesi SJ, Azkhosh M. The main factors affecting the acceptance and adaptation with spinal cord injury: A qualitative study. J Rehab 2019; 19(4): 276-91. [In Persian]
  26. Forouzan AS FA, Mahmoodi A, Jorjoran Shushtari Z, Salimi Y, Sajjadi H, Mahmoodi Z. Perceived social support among people with physical disability. Iran Red Crescent Med J 2013; 15(8): 663-7.