Vol 9, No 5: 2013

Comparison of auditory middle latency responses in Azari -Persian bilinguals and Persian monolingual

Sudabeh Shokri, Ghasem Mohamadkhani, Akram Pourbakht, Shohreh Jalayi, Roya Sanayi

DOI: 10.22122/jrrs.v9i5.1145

Abstract


مقدمه : افراد دوزبانه مجبور به كنترل تداخل دوزبان‌ هستند تا از استفاده‌ي غيرعمدي از زبان غير هدف جلوگیری کنند. در سطح زیرقشری، هسته‌های قاعده‌ای و تالاموس در کنترل دو زبان در دوزبانه نقش دارند. از آن‌جا که مولدهای پاسخ‌های میان‌رس شنوایی ((AMLRs نیز در مسیرهای تالاموسی- قشری قرار دارند. هدف این مطالعه مقایسه پاسخ‌های میان‌رس شنوایی افراد دو زبانه زودهنگام آذری _ فارسی با افراد تک زبانه فارسی می‌باشد.   

مواد و روش‌ها :این مطالعه مقطعی مقایسه‌ای روی 37 فرد دوزبانه زودهنگام آذری _ فارسی با میانگین سنی77/21 سال و 37 فرد تک زبانه فارسی با میانگین سنی02/22 سال در دو جنس انجام شد. آزمون  AMLRsدر دو گروه با محرک کلیک ثبت شد و دامنه و زمان نهفتگی امواج در دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت. همچنین میزان همبستگی استفاده از زبان آذری با اجزا پاسخ‌های میان‌رس شنوایی در افراد دو زبانه بررسی شد.

 

یافته‌ها: میانگین دامنه Na-Pa با محرک کلیک در گوش راست گروه دوزبانه بیشتر از گروه تک زبانه می‌باشد (04/0=P). میانگین دامنه Pa-Nb درگوش راست (01/0=P) و چپ (03/0=P) گروه دو زبانه بیشتر از گروه تک‌زبانه بود. همچنین بین میزان استفاده از زبان آذری و دامنه Na-Pa (01/0=P) (427/0=r) و  Pa-Nb(04/0=P) (348/0=r) در افراد دو زبانه همبستگی مشاهده شد.

نتیجه‌گیری: پتانسیل‏هاي برانگيخته ميان‏رس شنوايي در بزرگسالان از ثبات مطلوبي برخوردار است .از آنجائي که این مطالعه بهبودی را در دامنه AMLRs در افراد دو زبانه که سطح مهارت بالایی در هر دو زبان دارند و به طور متداول در زندگی روزمره از هر دو زبان استفاده می‌کنند را نسبت به تک زبانه‌ها نشان داد، در نظر گرفتن این مورد در آزمون پاسخ‌های میان‌رس شنوایی توصیه می‌شود.

کلیدواژه‌ها: دوزبانگی- تالاموکورتیکال- پاسخ‌های برانگیخته میان‌رس شنوایی،کلیک، زمان نهفتگی، دامنه

Full Text:

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.