مقایسه سرعت حرکتی در کودکان و نوجوانان نابینا و همتایان سالم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 استادیار، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 دانشجوی کارشناسی، روان‌شناسی کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

10.22122/jrrs.v8i5.306

چکیده

مقدمه: آسیب دیداری روی تمام جنبه‌های رشدی کودک تأثیر می‌گذارد. هدف از این مطالعه، مقایسه سرعت حرکتی بین کودکان و نوجوانان نابینا و همتایان سالم بود.مواد و روش‌ها: پژوهش مقطعی- تحلیلی حاضر با روش نمونه‌گیری در دسترس بر روی 30 دانش‌آموز نابینا و 30 دانش‌آموز نیز به عنوان همتایان سالم از مدارس شهر تهران انجام شد. تکلیف ضربه زدن با انگشت به عنوان آزمون عصب روان‌شناختی، جهت ارزیابی مورد استفاده قرار گرفت. داده‌های جمع‌آوری شده به کمک آزمون Independent t تجزیه و تحلیل شد.یافته‌ها: بین دو گروه از نظر سرعت حرکتی دست راست(001/0 ≥ P)، دست چپ (0001/0 ≥ P) و هر دو دست (0001/0 ≥ P) تفاوت معنی‌داری وجود دارد.نتیجه‌گیری: وقتی سیستم دیداری آسیب دیده است، مشکلاتی در توانایی حرکتی نیز ظاهر می‌شود. در ارزیابی بالینی و مداخلات مربوط به گروه‌های مبتلا به نابینایی، باید به همزمانی آسیب‌های دیداری و نقص‌های حرکتی توجه شود.کلید واژه‌ها: سرعت حرکتی، نابینایی مطلق، آسیب دیداری، یکپارچگی حسی، کودکان و نوجوانان