Isfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-751913620180301Indexایندکس1704410.22122/jrrs.v13i6.3686ENJournal IndexJournal Article20210713Click to download the index of this issue.لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.https://jrrs.mui.ac.ir/article_17044_6d95cd31ce7ef70bd406345b20a7d659.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-751913620180301Rehabilition Services in General Health Policies in Iranجایگاه خدمات توانبخشی در سیاستهای کلی سلامت ایران3663691705310.22122/jrrs.v13i6.3071ENEbrahim Sadeghi-DemnehAssociate Professor, Musculoskeletal Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran0000-0003-0590-8512Saeed ForghanyAssociate Professor, Musculoskeletal Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran0000-0002-0833-9442Journal Article20180619The authors, based on the experience of working with the World Health Organization in developing international standards for providing rehabilitation services, have developed a conceptual model for institutionalization, deployment, and access to quality rehabilitation services. This model focuses on four essential elements of service delivery (including policies, provision, products, and personnel) to develop quantitative and qualitative rehabilitation services in the Iranian community. The authors believe that scientific studies and researches in this conceptual model can provide a coherent backing for needs assessment, planning, action, and supervision in rehabilitation services. It can also provide the convergence and complementarity of academics and experts in institutions related to disability issues and rehabilitation, and provide the fulfillment of the highest goals in distributing services to the people with disability.نگارندگان نامه بر اساس تجربه همکاری با سازمان بهداشت جهانی در تدوین استانداردهای بینالمللی ارایه خدمات توانبخشی، مدل مفهومی را جهت نهادینهسازی، استقرار و دسترسی به خدمات با کیفیت توانبخشی تهیه نمودهاند. این مدل، از طریق تمرکز بر چهار بخش اساسی ارایه خدمات (شامل سیاستها، سازمانها، مداخلات و کارکنان) در پی توسعه کمی و کیفی خدمات توانبخشی در جامعه است. نگارندگان این نامه، معتقدند که مطالعات و پژوهشهای علمی در قالب این مدل مفهومی، میتواند پشتوانه منسجمی برای نیازسنجی، برنامهریزی، اقدام و نظارت در خدمات توانبخشی فراهم سازد. همچنین، میتواند زمینه همگرایی و همافزایی نیروهای علمی و متعهد دانشگاهی و متخصصین نهادهای مرتبط با امور معلولین و توانبخشی را فراهم نمایند و تحقق اهداف متعالی در ارایه خدمت به معلولین و توانخواهان را فراهم سازد...https://jrrs.mui.ac.ir/article_17053_dd2b52b96fcf8ad71e3d1c0c7ef8dd9b.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-751913620180301The Effect of Interventions based on Sensory Processing and Sensory Integration on Stereotypic Behavior in Children with Autism Disorder: A Narrative Reviewتأثیر استفاده از مداخلات مبتنی بر پردازش و یکپارچگی حسی، بر رفتارهای کلیشهای کودکان مبتلا به اختلال اتیسم: بررسی مروری روایی3593651705210.22122/jrrs.v13i6.3016ENSimin AsadiDepartment of Occupational Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Shahid Beheshti University of Medical Science, Tehran, Iran0000-0002-0198-414XHossein SourtijiLecturer, Department Of Occupational Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Science, Isfahan, IranJournal Article20180417Introduction: Autism disorder is one of the most commonly occurring developmental disorders among children, which appears in early childhood in the form of degradation in the quality of social interaction, and repetitive and stereotypic patterns of behavior, interests, and activities. The stereotypical and repetitive patterns of behavior, make disturbance in attention and concentration, and cognitive development, and also damage to social performance and communication skills in these children, which interfere in daily activities from play to child's educational activities; this suggests that stereotypical behaviors should be minimized in any way. Whereas some scholars consider this stereotypic patterns in this children as a sensory failure to sensory stimulant. The purpose of this article was to review the effect of interventions based on sensory processing and sensory integration on the stereotypical patterns of children with autism.Materials and Methods: This was a narrative review. To find the studies related to purpose of research, using the keywords autism, sensory integration, sensory processing, and stereotypic behavior electronic, databases including Google Scholar, Scopus, PubMed, Ot seeker, and Scientific Information Database (SID) were searched. Finally, 12 articles were selected based on the inclusion criteria.Results: Review of the literature demonstrated that sensory integration approach had positive effect on interaction, and reduced autistic mannerism in children with autism disorder.Conclusion: It seems that intervention based on sensory integration in combination with behavioural intervention can be effective in reduction of stereotypic behaviours in children with autism disorder.مقدمه: اختلال اتیسم، از شایعترین اختلالات رشدی در میان کودکان است که در سالهای اولیه کودکی به شکل تخریب کیفی در تعامل اجتماعی و الگوهای تکراری و کلیشهای در رفتار و علایق و فعالیتها ظهور میکند. الگوهای کلیشهای و تکراری در رفتار، اختلال در توجه و تمرکز، رشد شناختی و همچنین، آسیبهایی در عملکرد اجتماعی و مهارتهای ارتباطی را در این کودکان به دنبال دارد که در فعالیتهای روزمره از بازی گرفته تا فعالیتهای تحصیلی کودک، مداخله میکند. این نشان میدهد که رفتارهای کلیشهای به هر نحو ممکن باید کاهش یابد. از طرفی، برخی محققین دلیل این الگوهای کلیشهای در این کودکان را نوعی نارسایی حسی در برابر محرکات حسی در نظر میگیرند. بنابراین، مقاله حاضر با هدف مرور منابع به منظور بررسی تأثیر درمانهای مبتنی بر پردازش و یکپارچگی حسی بر الگوهای کلیشهای کودکان مبتلا به اتیسم تدوین شد.مواد و روشها: این مطالعه یک پژوهش مروری بود. برای یافتن مطالعات مرتبط با هدف پژوهش، جستجو در پایگاههای انگلیسی Ot seeker، Google scholar، Scopus و PubMed با استفاده از کلمات کلیدی انگلیسی Sensory processing، Sensory integration autism، Stereotypic behavior و پایگاه فارسی Scientific Information Database (SID) با واژگان کلیدی فارسی اتیسم، یکپارچگی حسی، پردازش حسی و رفتار کلیشهای انجام گرفت و در نهایت 12 مطالعه مرتبط بر اساس معیارهای ورود انتخاب شد.یافتهها: مرور منابع نشان داد که رویکرد یکپارچگی حسی در بهبودی تعامل و کاهش حرکات کلیشهای اتیستیک در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم، اثرات مثبت داشته است.نتیجهگیری: به نظر میرسد که این نوع درمان، میتواند در ترکیب با مداخله رفتاری، در کاهش رفتارهای کلیشهای کودکان مبتلا به اختلال اتیسم مؤثر باشد.https://jrrs.mui.ac.ir/article_17052_efd3b997aa20f8059b33c38faa0d824e.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-751913620180301Assessment of Muscle Activity and Co-contraction in Knee and Ankle Joints during Forward and Backward Walking in Healthy Individualsبررسی میزان فعالیت و همانقباضی عضلات زانو و مچ پا در راه رفتن به جلو و عقب در افراد سالم3093171704610.22122/jrrs.v13i6.3109ENNeda AsriDepartment of Biomechanics, School of Sport Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran0000-0002-5228-2703Nader FarahpourProfessor, Department of Biomechanics, School of Sport Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran0000-0002-5883-7845Leila GhazalehAssistant Professor, Department of Sport Physiology, School of Physical Education and Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran0000-0002-2391-7618Journal Article20180808Introduction: Backward walking trainings are recommended to improve lower limb muscle performance in patients with joint injuries. The purpose of this study was to investigate muscles activity and co-contraction in ankle and knee joints during forward walking (FW) and backward walking (BW) in healthy individuals.Materials and Methods: Ten healthy men aged between 18-28 years participated in this study. The activity and co-contraction of selected muscles (rectus femoris, vastus lateralis, vastus medialis, semitendinosus, biceps femoris, gastrocnemius medialis, gastrocnemius lateralis, and tibialis anterior) were detected using electromyography (EMG) during stance and swing phases of FW and BW. To identify beginning and end of movement, 4 cameras of motion analysis system were synchronously used with EMG. The data statistical analysis was done using repeated measures ANOVA test via SPSS software.Results: The activity of tibialis anterior (P < 0.001) and gastrocnemius lateralis (P = 0.02) increased respectively at stance and swing phases of BW in comparison to FW. In knee joint, co-contraction of vastus lateralis and vastus medialis at swing phase of BW increased in comparison to FW (P = 0.02). In the ankle joint, co-contraction of dorsiflexor and plantar flexor muscles at stance phase of BW increased in comparison to FW (P < 0.001). At swing phase, co-contraction of dorsiflexor and plantar flexor muscles decreased during BW in comparison to FW (P = 0.04).Conclusion: The results of the current study suggest that activity of the lower limb muscles increased during BW in comparison to FW. In addition, co-contraction of lower limb muscles can have mal-effect on knee joint, but useful effect on ankle joint during BW in comparison to FW.مقدمه: تمرینات مبتنی بر راه رفتن به عقب، جهت بهبود عملکرد عضلات اندام تحتانی بیماران دارای آسیب مفصلی توصیه شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه فعالیت و همانقباضی عضلات زانو و مچ پا در راه رفتن به جلو و عقب در افراد سالم بود.مواد و روشها: این مطالعه بر روی 10 مرد سالم 18 تا 28 ساله انجام شد. فعالیت و همانقباضی عضلات منتخب (راست رانی، پهن خارجی، پهن داخلی، نیموتری، دو سررانی، دو قلوی داخلی، دو قلوی خارجی و ساقی قدامی) طی مراحل استقرار و نوسان در راه رفتن به جلو و عقب با استفاده از دستگاه الکترومایوگرافی ثبت گردید. به منظور تشخیص شروع و پایان حرکت، همزمان با ثبت فعالیت الکترومیوگرافی، از چهار دوربین آنالیز حرکت استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون Repeated measures ANOVA در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل گرفت.یافتهها: دو عضله ساقی قدامی (001/0 > P) و دو قلوی خارجی (020/0 = P) به ترتیب بیشترین فعالیت را حین راه رفتن به عقب نسبت به راه رفتن به جلو در مراحل استقرار و نوسان داشتند. در زانو، همانقباضی عضلات پهن خارجی و پهن داخلی در فاز نوسان حین راه رفتن به جلو کمتر از راه رفتن به عقب بود (020/0 = P). در مچ پا، همانقباضی عضلات دورسی فلکسور و پلانتار فلکسور در فاز استقرار راه رفتن به عقب نسبت به راه رفتن به جلو افزایش یافت (001/0 > P). در فاز نوسان، همانقباضی عضلات دورسی فلکسور و پلانتار فلکسور حین راه رفتن به عقب کمتر از راه رفتن به جلو بود (040/0 = P).نتیجهگیری: به طور کلی، فعالیت عضلات اندام تحتانی حین راه رفتن به عقب بیشتر از راه رفتن به جلو بود. نتایج مربوط به همانقباضی عضلات نیز نشان داد که همانقباضی عضلات اندام تحتانی حین راه رفتن به عقب نسبت به راه رفتن به جلو میتواند اثرات زیانباری بر مفصل زانو بگذارد، اما تأثیرات مفیدی بر مفصل مچ پا دارد.https://jrrs.mui.ac.ir/article_17046_ad1cbd7c35f4a6cdac1cd3772e44c2f0.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-751913620180301Comparing Visual Search Behavior among the Expert and Near-Expert Players in Basketball Jump Shots; An Ex Post Facto Studyمقایسه رفتارهای جستجوی بینایی افراد ماهر و نیمه ماهر در شوت جفت بسکتبال: طرح پسرویدادی3033081704510.22122/jrrs.v13i6.3074ENSamira MoeiniradPhD Student, Department of Cognitive Sciences and Behavior, School of Physical Education and Sport Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran0000-0002-0880-4295Behrouz AbdoliAssociate Professor, Department of Cognitive Sciences and Behavior, School of Physical Education and Sport Science, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran0000-0001-6772-2428Alireza FarsiAssociate Professor, Department of Cognitive Sciences and Behavior, School of Physical Education and Sport Science, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran0000-0002-9669-614XNasoor AhmadiAssistant Professor, Department of Cognitive Sciences and Behavior, School of Physical Education and Sport Science, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran0000-0002-0660-0176Journal Article20180624Introduction: One of the subcategories of studies about expertise is the study of visual skills involved in the performance of the expertise. Many researchers have tried to offer different solutions by comparing these skills among expert and near-expert players. The current study aimed to compare visual search behavior in skilled and near-skilled players at basketball jump shot.Materials and Methods: The participants were basketball players who were divided to skilled and near-skilled ones based on the years of playing and the league they play in. To record and collect research data, sensomotoric instruments (SMI) eye tracking glasses with 60 Hz sample rate were used. All participants performed some jump shot and data related with gaze behavior (number of fixations and fixation duration) were collected and compared using independent t test.Results: There was a significant different in number of fixations (P = 0.040) and no significant different in fixation duration between skilled and near-skilled participants.Conclusion: Based on the results of this study, it concluded that gaze behavior can be one of the distinguishing factors of different skill levels, which focus on it can help to improve the expertise performance in sport by identifying more important and effective factors in training.مقدمه: یکی از زیر شاخههای مطالعاتی در مورد خبرگی، بررسی مهارتهای بینایی درگیر در عملکرد خبرگی است. محققان زیادی سعی نمودهاند تا با مقایسه این مهارتها در بین ورزشکاران خبره و مبتدی، راهحلهای متفاوتی را به منظور ارتقای عملکرد خبرگی ارایه دهند. هدف پژوهش حاضر نیز مقایسه رفتارهای جستجوی بینایی بازیکنان ماهر و نیمه ماهر بسکتبال در شوت جفت بسکتبال بود.مواد و روشها: آزمودنیهای تحقیق شامل بازیکنان بسکتبال بودند که بر اساس سالهای تجربه و بازی در سطوح متفاوت رقابت (تیم ملی، لیگ برتر و دسته 3-1 کشور) به گروه ماهر و نیمه ماهر تقسیم شدند. برای ثبت و جمعآوری دادههای تحقیق، از دستگاه ردیاب چشمی (Eye tracking glasses) مدل Sensomotoric instruments (SMI) با قابلیت تصویربرداری 60 هرتز استفاده شد. به طور کلی، تمام شرکت کنندهها (ماهر و نیمه ماهر) تعدادی شوت به سمت حلقه بسکتبال اجرا میکردند و اطلاعات مرتبط با خیرگی آنها شامل تعداد تثبیتها و مدت تثبیتها ثبت میشد و در نهایت، به منظور مقایسه رفتارهای خیرگی شرکت کنندگان از آزمون Independent t استفاده شد.یافتهها: بین تعداد تثبیتها در افراد ماهر و نیمه ماهر، تفاوت معنیداری وجود داشت (040/0 = P). با این حال، در مدت تثبیتها در افراد ماهر و نیمه ماهر، تفاوت معنیداری دیده نشد.نتیجهگیری: بر اساس نتایج تحقیق حاضر، میتوان به طور کلی نتیجهگیری کرد که رفتار خیرگی، میتواند یکی از عوامل متمایز کننده در سطوح مهارتی مختلف باشد که تمرکز بر آن، میتواند در بهبود عملکرد خبرگی در ورزش از طریق روشنتر شدن عوامل مهم در تمرین و آموزش مؤثرتر کمک کند.https://jrrs.mui.ac.ir/article_17045_906d3a9712fb38c62c6c7fb68a1a7bf1.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-751913620180301Prediction of Functional Movement Screen Scores in Men Firefighters by the Performance in Deep Squat Testپیشبینی امتیاز آزمون حرکات عملکردی مردان آتشنشان از طریق عملکرد در آزمون دیپاسکات3183251704710.22122/jrrs.v13i6.3081ENMustafa ZiaeiDepartment of Sports Injuries and Corrective Exercises, School of Sports Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran0000-0002-5318-2878Vahid ZolaktafAssociate Professor, Department of Sports Injuries and Corrective Exercises, School of Sports Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran0000-0002-8897-6635Journal Article20180629Introduction: Functional movement screen (FMS), a seven-test battery, has been introduced to identify individuals at risk of injury. It is sometimes impossible to use the whole FMS battery, due to the limitations of time or resources. In this study, we studied how much it was valid to use deep squat (DS) test as an alternative for FMS.Materials and Methods: Target population included all 524 firefighters operating in Isfahan City, Iran. They accomplished DS and FMS tests. The cut-point of DS was determined using receiver operating characteristic (ROC) curve, and its predictive accuracy was determined via logistic regression analysis (LRA).Results: ROC curve revealed that based on the best DS cut-point, the value of sensitivity (true positive) was 0.92, and the value of "1 - specificity" (false positive) was 0.55. LRA showed that, compared to holders of 2 and 3 DS scores, holders of 0 and 1 scores were nine times more likely to obtain score less than 14 in FMS.Conclusion: Findings of this study supports the alteration of FMS by DS in case of limitation of time and resources, especially when examining big populations. Due to false positive rate of 0.55 for subjects scoring 14 or less in FMS, it is still necessary to execute the FMS for them for accurate verification. Such an approach will save about 30 to 40 percent of time and resources.مقدمه: آزمون حرکات عملکردی (Functional Movement Screen یا FMS) مجموعهای متشکل از هفت آزمون میباشد که جهت شناسایی افراد در معرض آسیب معرفی شده است. گاهی محدودیت در منابع یا زمان، امکان انجام کامل این آزمون را نمیدهد. تحقیق حاضر با هدف تعیین روایی کاربرد آزمون دیپاسکات (Deep Squat یا DS) به جای FMS انجام شد.مواد و روشها: جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی 524 آتشنشان شاغل در شهر اصفهان بود. ابتدا از نمونهها آزمونهای DS و FMS به عمل آمد و سپس از تحلیل منحنی مشخصه عملکرد (Receiver Operating Characteristic یا ROC) برای تعیین نقطه برش آزمون DS و از آزمون Logistic regression برای تعیین احتمال درستی پیشبینی استفاده گردید.یافتهها: بر اساس تحلیل ROC، میزان حساسیت (تشخیص صحیح) و یک منهای ویژگی (تشخیص غلط) در بهینهترین نقطه برش آزمون DS، به ترتیب 92/0 و 55/0 به دست آمد. تحلیل Logistic regression نشان داد، افرادی که نمرات صفر و 1 را در آزمون DS کسب کردند، 9 برابر بیشتر از دارندگان نمرات 2 و 3 شانس دارند که در FMS نمره کمتر از 14 بگیرند.نتیجهگیری: در صورت کمبود وقت و منابع به خصوص هنگام غربالگری جمعیتهای بزرگ، میتوان از آزمون DS به جای FMS استفاده نمود. با توجه به وجود 55/0 تشخیص غلط افراد در معرض نمره کمتر از 14 در FMS، هنوز نیاز است که برای تشخیص دقیقتر، آزمون FMS را برای آنها اجرا کرد. با اجرای چنین روندی، حدود 30 تا 40 درصد در وقت و منابع صرفهجویی میشود.https://jrrs.mui.ac.ir/article_17047_d3b218c74b0219f7558471b4e2135d2c.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-751913620180301The Effect of Social Skills Training on the Development of Social Skills among Preschool Children in Shahroud City, Iran, 2017تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر رشد مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی شهرستان شاهرود در سال 13963263331704810.22122/jrrs.v13i6.3114ENAtena RezaeiMSc Student, Department of Nursing, School of Nursing, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran0000-0002-8787-3984Golbahar AkhoundzadehAssistant Professor, Department of Nursing, School of Nursing, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran0000-0002-5626-019XHamid HojjatiAssistant Professor, Department of Nursing, School of Nursing, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran0000-0002-3350-7356Journal Article20180812Introduction: Development of social skills is one of the achievements of childhood that predicts students’ social behaviors, future academic achievement, and future career prospects. This study was conducted to evaluate the effect of social skills training on social skills development in preschool children in Shahroud City, Iran in 2017.Materials and Methods: This experimental study was conducted on 60 preschool children in two groups of experimental and control. In the experimental group, twelve 60-90-minute sessions of social skills training were performed in groups of 7-8 students. Data gathering tool was Matson social skills questionnaire, which data were collected via self-report by parents and educators. Data were analyzed using descriptive statistics (tables, mean, and standard deviation), and inferential tests (paired t, independent t, and ANCOVA tests).Results: Before the intervention, there was not any significant difference in social skills between the groups from educators’ and parents’ points of view. However, after the intervention, there was significant differences between the groups from educators’ (P = 0.04) and parents (P = 0.02) points of view, and social skills was significantly better among experimental group.Conclusion: Considering the effectiveness of social skills training, it can be said that improving and developing social skills at preschool age can be the basis for children’s future educational, occupational, and behavioral achievements. Therefore, given the importance of educational opportunities at early childhood, health officials and health professionals need to pay more attention to this issue.مقدمه: توسعه مهارتهای اجتماعی، یکی از دستاوردهای دوران کودکی محسوب میشود که پیشبینیکننده رفتارهای اجتماعی و موفقیتهای تحصیلی و شغلی آینده دانشآموزان میباشد. مطالعه حاضر با هدف تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر رشد مهارت اجتماعی کودکان پیشدبستانی شهر شاهرود در سال 1396 انجام گرفت.مواد و روشها: این مطالعه از نوع تجربی کلاسیک با دو گروه آزمون و شاهد بود که بر روی 60 نفر از کودکان پیشدبستانی به صورت تصادفی انجام گردید. محتوای آموزش مهارتهای اجتماعی برای گروه آزمون طی 12 جلسه 90-60 دقیقهای در قالب گروههای 8-7 نفره اجرا شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی Matson بود که به روش خودگزارشدهی از سوی والدینی و مربیان تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (جداول، میانگین و انحراف معیار) و استباطی (آزمونهای Paired t، Independent t و ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: قبل از انجام مداخله، اختلاف معنیداری بین مهارت اجتماعی از دیدگاه مربی و والدین وجود نداشت. اما پس از مداخله، بین دو گروه از نظر والدین (02/0 = P) و مربی (04/0 = P) تفاوت معنیداری مشاهده شد و میزان مهارت اجتماعی در گروه آزمون بیشتر از گروه شاهد بود.نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی، میتوان گفت که بهبود و توسعه مهارتهای اجتماعی در سنین پیشدبستانی، میتواند زمینهساز موفقیتهای تحصیلی، شغلی و رفتاری کودک در آینده باشد. بنابراین، با توجه به اهمیت فرصتهای آموزشی در سنین کودکی، لازم است مسؤولان و دستاندرکاران بهداشتی به این مسأله توجه بیشتری داشته باشند.https://jrrs.mui.ac.ir/article_17048_3405a20410b5ee777d567482d36d6819.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-751913620180301Comparison of the Effect of Quiet Eye Training and Anticipation Training on the Performance of Hockey Goalkeepersمقایسه اثر تمرینات چشم ساکن و پیشبینی بر عملکرد دروازهبانان هاکی3343401704910.22122/jrrs.v13i6.3097ENMasoumeh Aliasghari-ToyehPhD Student, Department of Motor Learning and Behavior, International Campus, Kharazmi University, Tehran, Iran0000-0002-9786-7641Farhad GhadiriAssistant Professor, Department of Motor Learning and Behavior, International Campus, Kharazmi University, Tehran, Iran0000-0002-1884-4899Saeed ArshamAssistant Professor, Department of Motor Learning and Behavior, International Campus, Kharazmi University, Tehran, IranRasoul YaaliAssistant Professor, Department of Motor Learning and Behavior, International Campus, Kharazmi University, Tehran, Iran0000-0002-8159-4570Journal Article20180724Introduction: Cognitive-perceptual skills are important for successful performance in many tasks. The aim of this study was to compare the effects of quiet eye training and anticipation training on performance of hockey goalkeepers.Materials and Methods: In this semi-experimental study, 10 hockey goalkeepers were selected via purposeful sampling method, and randomly assigned to two equal groups of quiet eye training and anticipation training. The study included pretest, intervention, posttest, and transference stages. Participants in pretest, posttest, and transfer (under-pressure position) stages received 25 hockey strokes at a distance of 9 meters. Intervention was done for three consecutive days (9 blocks of 40 trials, a total of 360 trials), and participants received their training instructions. Data were analyzed using independent t and dependent t tests via SPSS software.Results: Both anticipation training (P = 0.010) and quiet eye training (P < 0.001) had significant effect on the performance of hockey goalkeepers. Moreover, quiet eye training group had better performance compared to anticipation training group in both normal (P = 0.010) and under-pressure (P = 0.010) conditions.Conclusion: Quiet eye training in contrast to anticipation training results in better performance in normal and under-pressure conditions.مقدمه: مهارتهای ادراکی- شناختی برای اجرای موفق بسیاری از تکالیف مهم هستند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثر تمرینات چشم ساکن و پیشبینی بر عملکرد دروازهبانان هاکی انجام گردید.مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، 10 دروازهبان هاکی با کسب شرایط ورود، به روش هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه تمرینات چشم ساکن (5 نفر) و تمرینات پیشبینی (5 نفر) قرار گرفتند. تحقیق شامل مراحل پیشآزمون، مداخله، پسآزمون و انتقال بود. مشارکتکنندگان در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و انتقال (موقعیت تحت فشار) اقدام به دریافت 25 ضربه هاکی از فاصله 9 متری نمودند. مداخله در سه روز متوالی (9 بلوک 40 کوششی که در مجموع 360 کوشش بود) انجام شد و شرکتکنندگان دستورالعملهای مبتنی بر تمرینات خود را دریافت کردند. دادهها با استفاده از آزمونهای Independent t و Paired t در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: تمرینات پیشبینی (010/0 = P) و تمرینات چشم ساکن (001/0 > P) تأثیر معنیداری بر عملکرد دروازهبانان هاکی داشت. بر اساس یافتهها، دروازهبانان گروه چشم ساکن در مقایسه با دروازهبانان گروه پیشبینی، هم در شرایط عادی (010/0 = P) و هم در شرایط تحت فشار (010/0 = P)، عملکرد بهتری را نشان دادند.نتیجهگیری: تمرینات چشم ساکن باعث عملکرد بهتر در مقایسه با تمرینات پیشبینی در شرایط عادی و تحت فشار میشود.https://jrrs.mui.ac.ir/article_17049_fe92bf5d78e2392e58720fcc7f91890b.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-751913620180301Calculating the Center of Mass, and Introducing its Pattern of Changes for Adolescents in Format of Equationsمحاسبه مرکز جرم و معرفی الگوی تغییرات آن به صورت معادله در نوجوانان3413491705010.22122/jrrs.v13i6.3063ENAkbar TaherianPhD, Department of Physical Education and Sports Sciences, School of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran0000-0001-8204-299XMasoumeh ShojaeiAssociate Professor, Department of Motor Behavior, School of Physical Education and Sports Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran0000-0001-5116-8039Afkham DaneshfarAssociate Professor, Department of Motor Behavior, School of Physical Education and Sports Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran0000-0003-2371-2652Maryam SharifdoustAssistant Professor, Department of Statistics and Mathematics, School of Engineering, Khomeinishahr Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran0000-0003-3949-3685Journal Article20180807Introduction: The center of mass is one of the most important features of the physical structure of the people, which is used in the balance tasks, screening in order to study the physical illnesses, talent acquisition, and designing safety and training devices. The aim of this study was to determine the center of mass, and investigating its changes in adolescents, to ultimately provide a fundamental, applied, and appropriate model based on the most important physical factors affecting it.Materials and Methods: Among 161134 adolescent students aged 12 to 18 years in Isfahan City, Iran, 384 adolescents were selected through cluster sampling. Height information in lying, standing, and sitting positions, was measured using standard meter, and mass of subjects was determined with a scale, as well as the center of mass with a measurement device based on the torque principles. The most important factors affecting the center of mass were identified using stepwise multivariate regression method, according to the necessary assumptions.Results: Sitting height to stature ratio, stature height, and sitting height were the most important factors predicting the center of mass in adolescents (P < 0.001). The average ratio of height of the center of mass to stature was calculated as 55.41% for adolescents.Conclusion: A model in the form of a formula was presented to estimate the center of mass of adolescents. This is a very good alternative to estimate the center of mass, rather than using hard, time-consuming, and expensive methods.مقدمه: مرکز جرم، یکی از ویژگیهای مهم ساختار جسمانی افراد است که کاربردهای فراوانی در زمینه بررسی تکالیف تعادلی، غربالگری به منظور مطالعه مشکلات پیکری، استعدادیابی و طراحی وسایل ایمنی و کمک آموزشی دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین مرکز جرم و بررسی تغییرات آن در نوجوانان و در نهایت، ارایه مدل مناسب بنیادی و کاربردی بر مبنای مهمترین عوامل جسمانی تأثیرگذار بر آن بود.مواد و روشها: از میان همه 161134 دانشآموز نوجوان 12 تا 18 ساله شهر اصفهان، 384 نوجوان به روش خوشهای انتخاب شدند. اطلاعات قد در حالتهای خوابیده، ایستاده و نشسته با استفاده از متر استاندارد و جرم آزمودنیها نیز با کمک ترازو و همچنین، مرکز جرم با دستگاه اندازهگیری مرکز جرم مبتنی بر اصول گشتاورها تعیین گردید. با رعایت پیشفرضهای لازم، مهمترین عوامل مؤثر بر مرکز جرم با استفاده از روش گام به گام در رگرسیون چند متغیره شناسایی شد.یافتهها: مهمترین عوامل تأثیرگذار بر مرکز جرم در نوجوانان، نسبت قد نشسته به قامت ایستاده، قامت ایستاده و قد نشسته بود (001/0 > P). میانگین ارتفاع مرکز جرم نسبت به قامت برای نوجوانان، 41/55 درصد به دست آمد.نتیجهگیری: مدلی در قالب فرمول برای تخمین مرکز جرم نوجوانان ارایه گردید که جایگزین بسیار مناسبی برای تخمین مرکز جرم به جای استفاده از روشهای سخت، وقتگیر و پرهزینهی جاری میباشد.https://jrrs.mui.ac.ir/article_17050_561b3e2228452bd02d022a0e9c8e0ad8.pdfIsfahan University of Medical SciencesJournal of Research in Rehabilitation Sciences1735-751913620180301The Effect of 8 Weeks of Rotator Cuff Muscle Specific Exercises on the Range of Motion, Strength, and Electrical Activity of Selected Shoulder Muscles in Man Volleyball Players with Glenohumeral Internal Rotation Deficitتأثیر هشت هفته تمرینات اختصاصی عضلات روتاتور کاف بر دامنه حرکتی، قدرت و فعالیت الکتریکی عضلات منتخب شانه مردان والیبالیست با نقص چرخش داخلی مفصل شانه350581705110.22122/jrrs.v13i6.3024ENMohsen MoradiDepartment of Corrective Exercise and Sport Injury, School of Physical Education and Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, IranMaliheh HadadnezhadAssistant Professor, Department of Corrective Exercise and Sport Injury, School of Physical Education and Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran0000-0002-5524-6310Amir LetafatkarAssistant Professor, Department of Corrective Exercise and Sport Injury, School of Physical Education and Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran0000-0002-5612-8340Journal Article20180421Introduction: Disorder and injury in the shoulder joint have a high prevalence in overhead throwing athletes such as volleyball players. The glenohumeral internal rotation deficit is directly related to shoulder injuries. Therefore, the purpose of this study was to assess the effect of 8 weeks of rotator cuff muscle specific exercises on the range of motion, strength, and electrical activity of selected shoulder muscles in man volleyball players with shoulder internal rotation deficit.Materials and Methods: Thirty man athletes with glenohumeral internal rotation deficit participated in this study. After initial screening and identifying qualified athletes, the subjects were divided into equal groups of experimental and control. Specific rotator cuff exercises included stretching, strength, neuromuscular, and performance exercises. The range of motion was measured with goniometer, strength with isokinetic device, and electrical activity of the muscles with electromyographic device.Results: Specific exercises of rotator cuff muscles improved muscle strength in concentric and eccentric contractions (P < 0.001), decreased supraspinatus (P = 0.001), infraspinatus (P = 0.001), anterior deltoid (P = 0.005), and posterior deltoid (P = 0.004) muscle activity, and increased internal rotaion range of motion of shoulder joint (P < 0.001).Conclusion: According to positive influence of specific rotator cuff exercises on the range of motion, strength, and electrical activity of selected shoulder muscles, adding these programs to the volleyball rehabilitation therapy programs of athletes with an glenohumeral internal rotation deficit is recommended to improve the limitations of injury.مقدمه: اختلال و آسیب مفصل شانه، در میان ورزشکاران رشتههای بالای سر از جمله والیبال شیوع بالایی دارد. نقص چرخش داخلی مفصل شانه، ارتباط مستقیمی با آسیبهای شانه دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هشت هفته تمرینات اختصاصی عضلات روتاتور کاف بر دامنه حرکتی، قدرت و فعالیت عضلات منتخب شانه مردان والیبالیست با نقص چرخش داخلی مفصل شانه انجام شد.مواد و روشها:30 مرد ورزشکار دارای نقص چرخش داخلی مفصل شانه در این تحقیق شرکت نمودند. پس از غربالگری اولیه و شناسایی ورزشکاران واجد شرایط، آزمودنیها به دو گروه تجربی (15 نفر) و شاهد (15 نفر) تقسیم شدند. تمرینات اختصاصی عضلات روتاتور کاف شامل تمرینات کششی، قدرتی، عصبی- عضلانی و عملکردی بود. دامنه حرکتی، قدرت و فعالیت الکتریکی به ترتیب با استفاده از گونیامتر، دستگاه ایزوکینتیک و دستگاه الکترومایوگرافی مورد ارزیابی قرار گرفت.یافتهها: تمرینات اختصاصی عضلات روتاتور کاف باعث بهبود قدرت عضلات شانه در انقباضهای کانسنتریک و اکسنتریک (001/0 > P) و کاهش فعالیت عضلات سوپرااسپیناتوس، اینفرااسپیناتوس (001/0 = P)، دلتوئید قدامی (005/0 = P) و دلتوئید خلفی (004/0 = P) مفصل شانه و افزایش مقدار چرخش داخلی مفصل شانه (001/0 > P) شد.نتیجهگیری: با توجه به تأثیرگذاری مثبت تمرینات اختصاصی عضلات روتاتور کاف بر دامنه حرکتی، قدرت و فعالیت عضلات منتخب شانه، افزودن برنامههای تمرینات اختصاصی این عضلات به برنامههای درمانی توانبخشی مردان والیبالیست دارای نقص چرخش داخلی مفصل شانه جهت تسهیل محدودیت ناشی از این آسیب، توصیه میگردد.https://jrrs.mui.ac.ir/article_17051_28dea490e8e4d465b30104c12676c1c6.pdf